Kvack i skolan

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 22 09:09:08 CET 2012

Vänner ankister,

Jag har ombetts att föreslå ett antal Kalle
Anka-serier som ska kunna användas av lärare som
läsprojekt i skolor. Då ska det ju helst vara
serier som är rätt så bra på en del olika sätt.
Jag har nog en del förslag, men om jag ber om
expertråd här på listan kan man säkert få ihop
ett ännu bättre och bredare underlag. Det får
gärna vara det vi kallar gamla klassiker, men
nyare serier går minst lika bra. Bara de är bra!

Jag citerar ur brevet jag fått: "... serier där
Kalles (och de andra karaktärerna för all del)
personlighet är tydlig. Likaså hade det varit
intressant att titta på den klassiska
berättarstrukturen, serier där läsning mellan
raderna framkommer, eller där personerna
(ankorna) påverkar varandras beteende i olika
riktningar. Exempel på där köns-och
klass-stereotyper är tydliga, och gärna om det
finns någon där motsatsen framgår skulle vara
toppen. Kanske någon med en extra tydlig röd
tråd, och exempel på invecklade/tydliga dialoger."

Det ska väl gå att få fram en del sånt, och man
kanske kan vara lite mer specifik än att bara
säga "Carl Barks samlade verk". Ös på med förslag
bara! Gärna här på listan, så kanske det kan bli
lite diskussion, men om ni inte vill det så går
det förstås bra att svara bara till mig.

Tack för hjälpen!