Kvack i skolan

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 22 10:22:12 CET 2012

Anders G:

>Kalle Anka-serier i skolundervisningen, då
>tycker jag att t.ex. Pengaregn är självskriven.
>Fast det kanske inte alls var såna serier som
>läraren var ute efter? En grej som dyker upp
>rent spontant i minnet angående "där personerna
>(ankorna) påverkar varandras beteende" är den
>klassiska hierarkistiska sidan i "Vilse i Anderna".

Jag tackar för förslagen! "Pengaregn" håller jag
helt med om, och jag kan också tänka mig andra
serier, inte minst Barks och Rosa, som i
förbifarten lär ut lite grann om geografi,
historia, konst, litteratur, vetenskap, ekonomi
osv. Givetvis tar jag gärna emot sådana tips, men
de andra idéerna om berättarstruktur, klass- och
könsstereotyper osv är lika intressanta. Och
kanske är det lite svårare i alla fall för mig
att direkt sätta fingret på bra sådana exempel, så fortsätt bara, allihop! :-)