Kvack i skolan

Tomas Österman toriv80 at hotmail.com
Tors Nov 22 12:50:05 CET 2012

Vad gäller berättarstruktur så tror jag Don Rosa rätt tydligt använde sig av det klassisk "point of no return"-sättet att lägga upp historien på. Kommer i slutet av första sidan eller i början av andra sidan, gissar jag. Ska ju komma ca. 15-20 minuter in i klassiska filmer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Point_of_no_return_(dramaturgi)).

Klass- och könsstereotyperna känns inte jätteintressanta. Knattarna kanske kan sägas göra en klassresa med tanke på att Kalle knappast kan anses vara ens medelklass (i de flesta serier). Å andra sidan går det ju inte bortse från att Joakim är rätt välbärgad... JvA liv är ju annars en klassresa av stort mått! Kvinnorna och allt annat familijärt är ju mer eller mindre borttagna och ersatta av "farbröder".

/Tomas Ö