Kvack i skolan

simon_wigzell at mac.com simon_wigzell at mac.com
Tors Nov 22 15:06:03 CET 2012

"Den gyllene hjälmen" kanske, med hur de olika personligheterna reagerar på frestelsen och vad de planerar att göra? Akademikern = välvillig diktatur där alla tvingas lära sig saker; >glömt förnamnet> Blå där alla ska utsugas på pengar för allt de gör; Kalles fantasivärld där själva livet ska beskattas och göra honom rik; advokaten som helst vill slippa det öppna ansvaret men istället styra från skuggorna; Knattarnas som vi aldrig får veta vad det är… Lika ont om kvinnor som vanligt i Disney-serierna, så det kanske är en könsstereotyp i sig?

"Only a Poor Old Man", för hur de vardagliga Kalle och Knattarna tänker på pengar jämfört med kapitalisten Joakim (dvs pengar är något man har för det de kan köpa vs pengar (och makt) har ett värde i sig).

Jag kommer givetvis komma på en drös till så fort jag tryckt på Send-knappen, men just nu kom jag på de här två. Och ja, jag föredrar Barks, så gott som alltid (med vissa inslag av Scarpa & van Horn) :-)

Simon W.