Hittade ett nr 6 1949, lite hjälp här tack...

Simon Berglind lerkot at hotmail.com
Mon Apr 15 12:28:17 CEST 2013

Tjena

Inser att det inte är önskvärt att den här listan blir någon form av köp & sälj-/värderingschatt, men jag är nog generellt långt mindre serieintresserad än de flesta här och har således ingen riktig koll på var jag ska vända mig, hur jag ska värdera skick o.s.v., så jag känner mig nödgad att vända mig hit trots allt.

Påbörjade ett mastodontprojekt med att inventera alla mina 800 Kalle Anka & Co-tidningar och hittade i samlingen av 70-, 80- och 90-tal något så förvånande som nr 6 1949.

Knappast i nyskick men ändå förhållandevis välbehållt jämfört med den omedvetna terror jag tycks utsatt mina andra Kalle-tidningar för.

Bild på framsidan:

http://i548.photobucket.com/albums/ii327/Lerkot/003_zpsa2915b93.jpg
Baksidan:

http://i548.photobucket.com/albums/ii327/Lerkot/004_zps53339d91.jpg

Rygg:
http://i548.photobucket.com/albums/ii327/Lerkot/006_zps0cbabb15.jpg

Ryggen blev något snyggare på bild än i verkligheten ska jag erkänna, den är något sliten och ungefär två-tre sadistiska barnbläddringar från att övre delen ska lossna. Interiört är tidningen ganska välbehållen; en reva i kanten på en av sidorna, en del små, små fuktfläckar och några sidor som är lite naggade i hörnen.

Jag är ungefär världens minst ansvarsfulla människa när det kommer till materiella ting och tycker det är lite tråkigt att jag ska ha den här tidningen, för förr eller senare kommer jag råka ha sönder den på ett eller annat sätt - och då känns det som att jag förstört en bit historia och därtill åtminstone några portioner spaghetti med köttbullar räknat i kapital.

Mina frågor är därför: utifrån det som framgått, i vilket skick bör jag uppge att den är i? Vad har den för värde ekonomiskt? Vad har den för värde ur ett ankistiskt samlarperspektiv (d.v.s. finns det någon ankistisk samlarförening som gråtit sönder sig över avsaknaden av nr 6 1949 eller dyl)?

Tack på förhand

/ex-kollusor 2581 Simon Berglind