Kvacket-dag

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Ons Feb 27 19:26:00 CET 2013

> Aj då! Men det finns väl alltid anledning till att glatt kvack? ;-)

Jag fick senaste Kvacket idag till exempel. Det är anledning nog tycker jag!

I den finner jag bland annat anledning att invända mot Greger. Roligt!
Han skrev:

> BTW: Växten heter sallat och kan betonas både på första och andra a:et,
> rätten heter sallad.

Det är ju en förenkling! Ordet "sallad" används om båda, och så har
det alltid varit.
Förr var det även vanligare att "sallat" användes om båda.
Det är klart att om ord 1 används i betydelse A medan ord 2 används både
i betydelse A och B så kan vän av ordning tycka att det vore praktiskt att dela
upp det helt, men det betyder ju inte att det är så!

(Ursprungligen var det förstås samma ord, "maträtt tillredd av salt", senare med
överförd betydelse "sån där växt som man har i sallader".)

Nej, i denna dispyt hade ni gjort bättre i att slå upp i en ordbok,
både då och nu!

/699 Per

P.S. Eh, är det för lite ankistiskt innehåll i ovanstående kanske? Men
låt oss kalla detta
Salladsmysteriet då. Duger det då?