Vanilj

Mattias Hallin cmhallin at susbus.be
Tis Juli 30 16:19:24 CEST 2013

För min del har jag alltid antagit att tankegången bakom uttrycket är
något i stil med att vaniljglass är en sorts basglass, eller åtminstone
en klassisk smak jämfört med mer exotiska varianter; att jag väljer
vaniljglas innebär således att "jag håller mig till det okomplicerade",
"jag väljer basalternativet", "jag gör det val som är så enkelt att det
nästan inte är ett val", vilket ju åtminstone i överförd bemärkelse tör
kunna tolkas som ett uttryck för att inte bry sig.
Ovanstående är givetvis ren folketymologi -- jag har inte minsta belägg
för riktigheten i mitt antagande ;-)

/Koll. 1432 Mattias
---
Mattias Hallin · Brussels · Belgium · <cmhallin at susbus.be>
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"