En miljard

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Fre Juni 14 12:40:17 CEST 2013

I "På rymmen från rikedomarna" (Tralla la-historien från US 6) förekommer
en miljard kapsyler i handlingen, och Carl Barks har sagt att en tanke
bakom historien var att visa hur mycket en miljard är.

Detta kom jag direkt att tänka på när jag såg denna historia om hur Samsung
betalar ett skadestånd på 1 miljard dollar till Apple i femcentare, alltså
med 20 miljarder mynt, forslade på 30 lastbilar:

http://www.zurmat.com/2012/08/29/samsung-pays-apple-1-billion-sending-30-trucks-full-of-5-cent-coins/

Flera läsare kommenterar att detta måste vara falskt, just för att en
miljard är så mycket. Bara vikten av så många 5-cent-mynt skulle kräva
snarare 2750 bilar. (Men med endollarsedlar skulle det räcka med 30 bilar,
enligt en kommentar.)

En annan sak är att det kan vara problem att få tag på så många femcentare.
En titt på
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_nickel_mintage_quantities visar
att det under tioårsperioden 2001-2010 tillverkades drygt tio miljarder
femcentare, dvs. bara hälften av det som påstods ha fraktats här. Det finns
förstås många gamla mynt i omlopp, men det visar ändå att det handlar om en
påtaglig del av det som finns.

(Vad vitsen var med denna falska nyhet har inte framgått, vad jag vet.)

Hursomhelst tycker jag att det är klart ankistisk prägel på historien! Att
lägga en massa mynt av samma valör i en hög gör ju förresten även Joakim
och Guld-Ivar Flinthjärta. Har nån räknat på hur stora dessa högar är och
hur många mynt de innehåller ungefär?

--
/699 Per, "Entenhauen überall!"