Resan till Atlantis?

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Fre May 24 11:49:32 CEST 2013

Stefan skrev:

> Originalserien är alltså från 1954 och Moëll tyckte att årtalen behövde
> uppdateras efter 30 år, så de inte skulle verka alltför märkliga för
> samtida läsare. Inget fel i det resonemanget heller. Så har man ofta gjort
> och gör det fortfarande till en viss grad ibland, liksom kanske
> uppgraderingar av pengasummor osv.

Jag är inte säker, men jag tror att  årtalet 1916 har varit ändrat i minst
nån amerikansk repris också, av samma skäl. Antagligen då i US 189 (från
1981).

Intressant (?) nog finns det två olika slags 25-centare från 1916 eftersom
detta var det sista året som "Barber-mynten" präglades, uppkallade efter
gravören Charles E. Barber. Under 1916 började man göra en ny 25-centare,
kallad "Standing Liberty quarter" eftersom den har en stående
frihetsgudinna  på ena sidan. Bilder på de båda olika versionerna finns
bl.a. på

http://en.wikipedia.org/wiki/Barber_coinage
http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_Liberty_quarter

De nya 25-centarna gjorde man till och med år 1930. Det gjordes inte så
många av den nya sorten detta år då man bytte, så den är sällsyntare och
mer värd idag (i vårt universum) än Barber-versionen. Farbror Joakims mynt
som blir överkört av en ångvält liknar mest ett Barber-mynt.
--
699 Per (det var mina 25 cent i frågan)