Re: Gallfågel? Översättarfråga?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Sep 2 10:55:42 CEST 2013

>Vem översatte Farbror Joakim nr 4/1997?

För att återgå till frågan skickade jag den
alltså vidare till min kollega Carin Bartosch
Edström, som har översatt italienska serier i
många år. Hon svarar nu att hon nästan enbart har
gjort Kalle Ankas Pocket och inte varit inblandad
i tidningen Farbror Joakim. Hon gissar att det
kan ha varit Ingrid Emond, som ju också översatte
Asterix och inte bör har haft några svårigheter
att upptäcka och överföra sådana vitsigheter och
andra poänger. Jag har också för mig att Emond
har översatt pockettidningarna Joakim och
Björnligan, så det låter som en bra gissning för mig.

Därmed upphör forskningsspåren för min del,
eftersom jag inte har kontakt med någon i familjen Emond.