[SPG:rpd=50]Re: Gröngölingstitlar

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Okt 2 12:28:03 CEST 2014

Andreas om "Experthjälp" (WDC 132):

>Jag hade helt för mig att de blev degraderade
>till något ännu simplare än generaler, men det
>kanske jag har fått om bakfoten. I alla fall är
>jag helt säker på att de blir "vanliga
>generaler". Skiljer det sig kanske mellan första utgåvan och reprisen?

Måste jag dra fram alla de där böckerna i dag
igen ... ;-) Nå, det är ju trevligt att läsa
serier. Observera att den omtalade degraderingen
gäller generalerna Knatte och Fnatte, som ska
tillverka en pilbåge och en kanot. General
Tjattes livräddning har vid det här tillfället
(sid 7, ruta 3-4) inte testats än. Ord inom <> står i fetstil.

Barks original: I must <refuse> the Generals
their merit badges! Furthermore, they will be
<demoted> from <Five-Star> Generals to mere <Four-Star> Generals!

KA 4/52 (Axel Norbeck): --- så jag måste
<underkänna> dem! För framtiden får de båda
generalerna <inte bära fem stjärnor -> bara <fyra!>

KA 24/70 (P.A. Westrin): Det blir inga märken!
Och efter sån't slarv blir de båda femstjärniga
generalerna degraderade till fyrstjärniga!   (Ja,
apostrofen är felplacerad i den bubblan.)

Bästisar 14 från 1981 använder Norbecks text, med
obetydliga avvikelser (färre ord i fetstil, en
punkt i stället för utropstecken, "I framtiden" i stället för "För").

CBSV 9 (2008, utgår från Norbecks text, redigerad
av Stefan Diös med hänsyn tagen till övriga
svenska utgåvor samt originalet): --- så jag
måste <underkänna> dem! Dessutom blir de båda
femstjärniga generalerna degraderade till simpla <fyrstjärniga> generaler!

Hoppas det hjälpte lite grann.