Re: Långtbortistan eller Alaska?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Okt 2 23:08:58 CEST 2014

Andreas E-son (vi har ju en annan relativt flitig
Andreas E på listan ... så krångligt allting plötsligt blir ...):

>För mig är det i alla fall så att dessa
>påhittade orter hör det svenska Ankeborg till,
>och om det inte har betydelse för handlingen, så
>föredrar jag när Kalle i slutet flyr till
>Långtbortistan, inte till Alaska eller, som är så vanligt annars, Timbuktu.

Men Timbuktu är väl så klassiskt ankeborgskt som
något kan bli, nästan ... Det är för mig det mest
naturliga av alla långväga ställen att fly till
(även om jag ännu inte har behövt göra det
personligen). Barks hade ju rent av en serie där
man fick se Kalle på plats i stan! Fast numera
får man väl kolla lite på världsläget så att man
inte plötsligt lägger sig i världspolitiken genom
att anspela på en militär oroshärd ... Annars
tänker jag också på Sydpolen och Långtbortistan som klassiska flyktorter.

>(däremot har jag svårt för den nya stavningen av Majentamärket)

Det är du säkert inte ensam om. Jag inser att en
enig läsarkår förkastar mig som en prillig
petimäter, men jag tycker ändå att det finns en
poäng i att stava saker och ting rätt. Utom om
man vill skämta med ordlekar och sånt, givetvis,
men den här serien handlar ju om ett existerande
frimärke och jag ser ingen vits med den gamla
felstavningen. Jag kan inte hjälpa att färgen heter "magenta" ...

>Helt onödig upplysning: Jag skulle skriva in
>www.nafsk.se, men missade S-et och kom i stället
>till Norrköpings Automobil- och Flygklubb. Jag blev lite förvånad...

Haha! Påminner mig osökt om en annan gammal
anekdot. För 30 år sen stod NAFS(k) i Stockholms
telefonkatalog med hänvisning till mitt hemnummer
eftersom jag var kontaktperson. En dag ringde en
norrman och påstod ivrigt att han var medlem och
försökte tydligen säga att han var på resa i
Stockholm. Trevligt, tyckte jag, för jag visste
ju att vi hade (och har) flera medlemmar i vårt
muntra broderland. Jag undrade väl om han ville
komma över på en kopp te eller så. Men jag blev
lite bekymrad när han sa att han hade kört i
diket och ville att jag skulle komma och bärga
honom fort. Jag som inte ens kunde köra bil.

Det tog ett tag innan jag insåg att den
förtvivlade mannen inte var medlem i NAFS(k) utan här:

https://www.naf.no/

och trodde att han hade ringt till ett
lokalkontor. Jag lyckades vid detta tillfälle
inte värva honom till vår sak, men jag är säker
på att han gillade Kalle Anka ändå, nånstans innerst inne.