Re: Gröngölingstitlar

Erik Bergwall erik.bergwall at gmail.com
Fre Okt 3 00:31:31 CEST 2014

Jag insåg att Jippes-serien ju finns i CBSV, och DET har jag nära till
hands. Sagt och gjort: jag kollade "Traitor in the ranks", men det är inte
den vi är ute efter. (Knattarna hinner knappt bli uteslutna ur kåren förrän
de blir räddade igen.)

MEN, däremot hittade jag en annan Barks/Jippes: "The day the mountain
shook" som kommer strax efter i samma CBSV-volym (nr 29). Jag minns den
mycket väl från när jag läste den på nittiotalet i KA&C:O, jag tyckte
mycket om den då. Inför gröngölingarnas årliga klättring uppför berget
Grönskönan ska knattarna laga pannkaksfrukost till hela gruppen. I ett
obevakat ögonblick råkar dock Pluto vända blad i kokboken så knattarna
oavsiktligt lagar till en klistersmet istället. Denna fastnar på allt och
alla, inklusive den store B.R.Ö.L.A.N.D.E. M.A.L.M.B.R.Ö.S.T.* Under tiden
denne stormogul och övriga gröngölingar försöker ta sig loss ur smeten
eskalerar degraderingarna av knattarna:

-Odugling! Jag degraderar dig till simpel ÖVERSTE, general Fnatte!

-Grrr! Jag degraderar er till simpla MAJORER, ankor!

-Jag degraderar er till simpla KAPTENER!

Och till slut:

-Ni fyra tilltrasslare är degraderade till VANLIGA DRÖNARE! Och i den
egenskapen får ni inte följa med resten av patrullen på den ärorika
marschen upp till Grönskönan!

Varpå knattarna utbrister "Vilken vanära!" och dånar (Pluto dånar faktiskt
också!).

Kan det vara denna serie du är inne på, Andreas? Den är väl iaf en stark
kandidat, även om de aldrig blev degraderade till generaler? :)

Erik

* Benhård, Respektingivande Överbeskyddare med Lidelsefull Aktning för
Naturvårdande och Dådkraftiga Expeditioner; Motståndare till Allehanda
Lättsinniga Medlöpare samt Bestraffare av Rötägg, Ögontjänare och Stendumma
Tjockskallar