Re: Gröngölingifierat parti?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Sep 25 21:56:37 CEST 2014

Nu har jag orkat leta fram en länk med Barks-titlar:

http://www.cbarks.dk/theseriesjwtitles.htm

Det är ju en bra och trovärdig sajt, även om
något ställe möjligen är felskrivet här ... men
det är mycket svårt att undvika i sjust detta
sammanhang, råkar jag veta av egen erfarenhet.
Här ser man att de riktigt utsnirklade och
utläsbara titlarna kom i Barks sena
Gröngölingsmanus, men det slinker in några D.O.G,
S.L.O.B., K.I.N.G. och J.O.I.C.K.S. även bland de
tidigare exemplen. Man får ju börja nånstans.

Man skulle ju kunna kolla upp hur allt det här
har översatts till svenska, men jag blev plötsligt väldigt sömnig igen ...

S Diös

--------------

Andreas:

>Det kan väl inte vara en gröngölingstitel,
>för de måste väl alltid gå att uttala som
>ett ord. Eller har jag fel? Ja, det har jag,
>S.S.S. och H.H.H. finns ju, men är det det enda undantaget?

Alltså, som jag minns det på rak arm (det är ju
tämligen enkelt att kolla, men klockan är mycket
och jag sitter här och gäspar ... vem orkar
sträcka ut handen till bokhyllan liksom ...),
dröjde det rätt länge innan Barks uppsåtligen
började göra titlar som kunde utläsas till ord.
Kanske inte förrän i sina post-pensionsmässiga
Gröngölingsmanus, men där excellerade han å andra sidan desto tjusigare.

Det är väl främst de som har bildat mönster för
sentida epigoner, men jag tror att majoriteten av
Gröngölingsförkortningarna under Barks
"ordinarie" produktion mer består av till synes slumpmässiga bokstäver.