Koloniala krumelurer

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Apr 23 15:12:11 CEST 2015

Som jag ser det är frågan från Andreas J. fullt
berättigad. Som både han och Stefan P.
konstaterar betecknar kolonet normalt att
bokstäver är borttagna i ett sammandraget ord där
bara första och sista bokstaven är kvar. Men så
är ju inte fallet med det här ordet, vilket ju Andreas också visar.

Jag vet att jag har funderat på saken förut och
också skrivit något i ärendet. Kanske finns det
något i listarkivet, men det är inget som jag har
tid eller ork att leta efter nu. Men nog känns
det numera klarlagt för mig att skrivsättet
"Kalle Anka & C:o" bör betraktas som felaktigt.
Varför det uppstod är en annan fråga. Det hade,
och har, jag nog inget svar på, men jag har för
mig att jag precis som Andreas kom fram till att
vi i Ankeborg inte var först med detta fel, utan
det förekom ofta i firmanamn förr i tiden. Inte
så konstigt kanske att man i så fall tog efter
det, utan att filosofera så noga om vad som
egentligen var det bästa. Och man kanske rent av
kan säga att det ansågs korrekt på den tiden, om
det nu var ett vida spritt bruk.

Men det var då! Utöver citatet vi fick från SAOB
kan jag läsa under ordet "kompani" i
Nationalencyklopedins ordbok, av färskare datum:

(i ett uttr.; vanl. förk. Co., Comp.) (handels)kompanjoner

med ett givet exempel "Svensson & Co." (med punkt
alltså). Det bör vara det bästa sättet att
förkorta ordet inte bara på engelska utan också
på svenska, eftersom det är "avklippt" och inte
sammandraget. Och visst ska det vara det ordet
som avses. Uttrycket "et consortes", som man ser
ibland, är väl lite mer skämtsamt och har vad jag
förstår inget att göra med såna här firmabeteckningar.

Ytterligare en fråga är väl om man efter dessa
avslöjanden borde gripa in för att rätta felet
och ge vårt kära husorgan en ny logotyp. Jag är
inte helt säker på att en sådan idé skulle
mottagas väl hos ankister och andra KA-läsare,
som ju icks sällan kan beskyllas för en viss traditionalism ...