Koloniala krumelurer

Stefan Persson spe at inducks.org
Tors Apr 23 13:30:48 CEST 2015

Andreas Jansson <andreas.jansson at home.se> skrev:
>Jag funderar på varifrån kolonet kommer i "Kalle Anka & C:o"? Det
>gängse
>sättet att förkorta är ju med punkt ("co."). Om det rör sig om
>sammandragningar av ord kan man använda kolon, troligen vanligast
>förekommande i "c:a" för "cirka".

På svenska är det vanliga att stoppa in ett kolon mellan bokstäverna om förkortningen består av ordets första och sista bokstav, t.ex. "c:a" (cirka), "n:r" (nummer), "s:t" (sankt) och "k:a" (kyrka). Vissa av dessa förkortningar förekommer dock även utan kolon. Förkortningen "c:o" följer helt enkelt den gängse modellen för denna typen av förkortningar. Förkortningen "co." ser för mig ut som engelska.

Stefan