Fantasias premiär (Var: Tidningsanka)

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Juli 12 10:50:27 CEST 2016

Den 12 juli 2016 09:11 skrev Anders M Olsson <anders.m.olsson at abc.se>:
> Ytterligare en sak att kolla upp när det gäller Fantasia är åldersgränsen
> vid den svenska premiären. Det är ett känt faktum att Fantasia ursprungligen
> blev barnförbjuden, men efter nerklippning (borttagning av hela sista akten,
> "En natt på Blåkulla") och ny censurgranskning blev den barntillåten.
>
> Frågan är då om den någonsin gick upp på biograferna i det barnförbjudna
> skicket?

Om man slår upp Fantasia på Svensk filmdatabas,
http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/ , får man se detta, som jag
antar är skälet till undran:

Nr:064.419
Datum:1942-05-15
Bredd:35 mm
Längd:2815 meter
Gräns:Barntillåten
Akter:7
Kommentar:Aktindelning för bolagets kortning:
325-405-515-440-295-485-350 = 2815 m. Bolaget kortade visningskopiorna
med 350 meter (hela akt 7) från 2815 meter till 2465 meter.

Här ser det ju ut som att det som lämnas in för granskning på våren,
ett halvår före svensk premiär, är den kortade versionen som blir
barntillåten. (Från 1942 finns där bara en annan post, och det är en
enaktare från samma datum på bara 405 meter. Kanske akt 2, som är så
lång, men varför detta har en egen post förstår jag inte.)

Men detta stämmer inte!

Jag vet inte vad historien är bakom denna post i databasen. Har den
ändrats i efterhand istället för att man infört en ny post när denna
strykning skedde?! Är det bara fel för ett annat år? (Men varför står
inte den barnförbjudna versionen från 1942 med i så fall?) Lämnade
distributören in filmen både oklippt och klippt men beslöt att visa
den barnförbjudna versionen ändå sen?

Jag vet inte, men Fantasias svenska premiär *var* barnförbjuden och
hade med den akten.

Premiären var onsdagen den 7 oktober 1942. Det var en festpremiär på
Saga till förmån för De blindas dag. Bland annat var ett stort antal
medlemmar av kungahuset där. I en annons på söndagen stod att det var
UTSÅLT till Festpremiären men att biljetter till torsdagens
föreställning kunde köpas, och att det var barnförbjudet.

På torsdagen recenserade signaturen "G" i DN filmen och En natt på
Blåkulla var definitivt med. G ansåg att "Ave Maria" blev "något sött
– och alltför blekt sedan man beskådat omtolkningen av Mussorgskijs
'En natt på Blåkulla'. Där och ännu mer i Stravinskijs 'Våroffer'
visade Disney lejonklon – eller demonhornen".

Det fortsätter att stå att det är barnförbjudet i annonserna för
Fantasia åtminstone fram till och med 17 januari nästa år, och jag har
inte hittat någon senare annons där det är barntillåtet! Det sägs
inget särskilt om att det var barförbjudet i DN:s recension för den
delen.

Så något verkar vara galet i Svensk filmdatabas här. Nästa
censurversion där är från 1957, tillåten från 15 år. Att filmen skulle
ha gått på bio igen 1957 har jag dock inte hittat bioannonser om.