Re: Fantasias premiär (Var: Tidningsanka)

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Juli 12 15:36:48 CEST 2016

Den 12 juli 2016 12:35 skrev jos56 at telia.com <jos56 at telia.com>:
> I boken "Långfilm i Sverige" (Proprius förlag) redovisas, så vitt jag kan förstå..., att en "barnförbjuden" akt av filmen premiärvisades 7 oktober 1942
> (tillsammans med resten av filmen....?).

Ja, i utdraget i bilden står ju att 1942-10-07 visades 64.420 (vilket
är barntillåtna akt 1-6) "tillsammans med 64.419" (vilket är
barnförbjudna akt 7).
Det vill säga 1942-10-07 visades hela filmen.'

Fast vänta nu, i Svensk filmdatabas är numrena tvärtom. 64.419 är
barntillåten på 7 akter men med akt 7 struken. 64.420 är en akt och
barnförbjuden!
Så här blev det fel, men i övrigt tycker jag det nu är tydligt hur det
var egentligen.

> En barnförbjuden version av filmen premiärvisades sedan februari 1960.

Här läste du (eller skrev) nog lite snett, för 1960 var den väl
barntillåten. I utdraget står det ju under 64.419 (= akt 1-6)
"1960.02.25 grön 3.080 m WDP". Så det tycks vara 1960 som man knipsar
av akt 7 och presenterar 1-6 och 7 separat för censuren, och
databasens numreringar torde ha tillkommit då eller senare. Och så
tyckte man att det var enklast att påstå att det som visats 1942 var
dessa två delar tillsammans istället för att det skulle få en egen
post.

Versionen 1960 var ju mer annorlunda än så. Dels var den dubbad, och
dels gjordes en del klipp i filmen redan i USA inför rereleasen 1960,
så i en filmografi över film visad i Sverige borde den versionen ha
ett eget uppslag, alldeles oavsett att det bör framgå att den
censurnotering som står på 064.419 måste ha skett 1960 istället.