Jan Gulbransson

Stefan Diös pyas at tele2.se
Tors Mars 14 13:08:43 CET 2019

Apropå Pers fråga om Jan Gulbransson passade jag
på att snabbtitta lite på vilka serier av honom
vi har haft i Sverige. Till detta ändamål kan man
använda olika funktioner på INDUCKS så att man får upp exempelvis denna lista:

https://inducks.org/comp2.php?default_o=1&acceptUnsure=1&zse=on&creat=JGu

Jämför man med andra listor stämmer det att
svenska KA & C:o har hoppat över några av hans
serier som har gått i Danmark och Norge. Vid
första anblicken ser det ut att vara tre stycken
år 1994-95. Lite intressant på sitt sätt, men jag
tror att det rör sig om tillfälligheter. Vid den
tiden skilde sig innehållet i de skandinaviska
tidningarna åt lite mer än under andra perioder.
Samma äventyr kunde komma i lite olika nummer i
de olika länderna och vissa kom, som synes, inte
med alls här eller där. Ibland kan det ha varit
dubbelnummer eller andra tillfällen då de andra
länderna gav ut fler sidor än vi, så att man helt enkelt måste stryka något.

Om man därvid har fått syn på Jan Gulbransson och
bestämt sig för nåt i stil med att "va, kommer
den där rackarn hit igen, honom vill vi inte ha",
så känner i alla fall jag inte till det. Det var
före e-postens tid, så jag har ingen
korrespondens att kolla, och i mina digitala
textarkiv från den tiden finns ingen anteckning
om nåt sånt. Och det skulle säkert ändå ha
bestämts ovanför mitt huvud. Kanske inte ens alltid i Sverige.

Däremot kan jag kolla om jag har antecknat nåt
särskilt om de av hans serier som vi HAR gett ut,
vilket ju ändå är de flesta. Det visar sig att
jag har gruffat en del över några av äventyren
som var besvärliga att jobba med. Ofta var det
oformliga och trånga pratbubblor där det inte
tillnärmelsevis fick plats så mycket text som
originalet hade velat. Och ibland tyckte jag att
handlingen hade luckor eller att figurerna
betedde sig ologiskt. Såna saker kan ju variera
beroende på vem som har skrivit manus, och det
ska självklart sägas att jag ibland har skrivit
uppskattande ord också. De flesta av Jans första
serier, som vi fick till oss på 90-talet, ser han
ut att ha författat själv. Det är inte säkert att
just dessa hör till höjdpunkterna i hans karriär,
enligt min åsikt, men samtidigt tar det ju sin
tid för vem som helst att lära sig hantverket och hitta sin stil.

Jag har inte tagit fram och läst om dessa äldre
Gulbransson-serier, utan nöjt mig med att skumma
igenom mina gamla manusanteckningar. Jag kanske
inte alls skulle reagera likadant i dag, när jag
med all säkerhet har glömt bort de flesta
äventyren och i princip skulle få läsa dem som
"nya". Däremot minns jag några av de serier som
har kommit från hans penna det senaste decenniet,
ibland maffiga, ambitiösa och genomarbetade
projekt som alpäventyren om Hannibals elefant i
KA 19-23/2014. Detta minns jag som väldigt
krävande att arbeta med, både positivt och
negativt. Det behövdes mycket research, en del
var svårt att formulera på svenska, jag fann
genvägar i de historiska och geografiska
beskrivningarna som ibland störde mig och samma
sak med vissa av figurernas agerande. Och så ont
om plats i bubblorna för att beskriva (alltför?) komplicerade skeenden.

Men det var en vacker exposé över alpländernas
miljöer och innehöll tillräckligt med
verklighetsbakgrund för att, förhoppningsvis,
locka nyfikna läsare till vidare studier. Den
sviten kan tjäna som påminnelse av att man ska
passa sig för att gå i "Don Rosa-fällan", dvs
ställa ohemult höga krav på att precis varenda
detalj som beskrivs ska vara faktamässigt
oklanderlig. Då går det till sist inte att skriva
några vettiga äventyr alls. (Kanske inte ens om
man är Don Rosa, men det är en annan diskussion.)

Numera samarbetar Gulbransson ofta med Rob Klein
gällande manusen. Även där får jag säga att
resultaten har varit skiftande. Det är ju gubbar
som kan sin Carl Barks utan och innan och som
älskar att stoppa in detaljer och referenser som
andra kännare kan le uppskattande åt. Men då och
då tycker jag att de har koncentrerat sig på en
typ av humor som känns hämtad från USA för sexti
år sen, och då inte menat som en komplimang. Det
har varit skämt och intriger som t.ex. har ställt
könsroller mot varann på ett sätt som få svenska
läsare torde uppskatta numera. Faktiskt har jag
ibland tänkt "va, kommer de där rackarna nu igen,
måste vi ha med dem" ... Ibland har vi diskuterat
saken inom redaktionen. Jag tror inte det har
slutat med att vi har lyft ut någon
Gulbransson-serie, det ska rätt mycket till innan
vi gör det. Men ett par gånger har vi varit nära
att vilja göra det, och vi har sett oss nödsakade
att försöka tona ner dialogen på vissa ställen.
Men återigen, det finns givetvis många bättre
exempel när Rob och Jan skriver om andra ämnen.

Jag har inte sagt mycket om Gulbranssons lätt
igenkännliga teckningsstil. Jag känner mig
säkrare när det gäller att bedöma berättandet och
törs inte ge mig på detaljerade konstnärliga
bedömningar. Men jag kan nog säga att det finns
andra nutida artister vars teckningar jag vanligtvis uppskattar mer.

När det gäller "ankister med inflytande på
disneyutgivningen i Sverige" är jag inte den
främsta. Jag skulle på sin höjd kunna "be någon
att be någon att föreslå något", och inte ens det
gör jag väldigt ofta. Och utan att racka ner
alltför mycket på den erfarne, engagerade och på
många sätt skicklige Jan Gulbransson, så har jag
faktiskt aldrig tänkt tanken att förespråka mer
av just honom. Han BORDE vara intressant och
jättebra, men han ÄR det alltför sällan.

Men det är ju tur att alla inte tycker samma sak.
Fans av Gulbransson får gärna skriva till listan
och säga emot mig, det vore uppfriskande. Det är
ju helt korrekt att det finns en massa äldre
serier av honom som inte har kommit till Skandinavien alls.

S Diös

---
https://www.avg.com