Jonglering?

Stefan Diös pyas at tele2.se
Tors Nov 28 11:07:19 CET 2019

Per S:

>Kvack! Finns det någon Barks-bild som visar jonglering? Jag fick för
>mig att leta efter sådant, men kom bara på att titta i "På jakt efter
>den försvunna släktklenoden" (= "Big-Top Bedlam") och där finns det

Jag kom att tänka på "Sjölejon är så läraktiga".
Mycket riktigt säger Kalle där att han ska lära
sälen att jonglera, och Knattarna köper en
"jonglör-utrustning". Men jag tycker inte att det
visas så mycket sådant egentligen. Sälarna leker
mest med bollar och balanserar ankor och har sig.

En sökning i mitt textarkiv över CBSV ger en
eljest svårfunnen träff: "Renhetsiver i Ankeborg"
("High-Wire Heroes"), en sen Gröngölingsstory som
Barks bara har skrivit. Där ska Knattarna ha en
cirkusshow för att samla in pengar till miljövård
och en del jongleringsskämt förekommer. Finns med
Daan Jippes teckningar i KA 8/2003 och CBSV 30.

Sen kan förstås jonglering ha visats nånstans,
mer eller mindre i bakgrunden, utan att det nämns
i texten. Men jag hittar inget i "Inkasseraren" som Claes E  föreslog.