Re: Varifrån kom bindestrecket?

Johan Groth johan.groth at gogab.se
Tis May 5 14:01:22 CEST 2020

Eftersom en viss konsensus nu börjar märkas i debatten vill jag kasta in mitt bidrag med den eventuella förvirring det kan bibringa.

Som född på det glada 60-talet har jag alltid sett Petter som ett namn och Svarte som ett epitet som från början stod fritt och kunde variera men som allteftersom åren gick blev mer etablerat och alltmer en del av Petters namn (här ser jag parallellerna till Mora-Nisse, Tumba-Tarzan och Lasse-Maja som särskilt belysande). Det skulle ligga i linje med Mats pocketanalys och med ett uttal som lägger betoningen på Pett ...

Däremot brukade min farmor som var född 1907 i St Petersburg och var uppvuxen som svensktalande i Helsingfors lägga betoningen på Svar ... Huruvida det berodde på att hon a) var född i en annan generation, b) var född i en annan språkkrets eller c) ej var ankist överlåter jag åt kloka kollusorer att kontemplera!

Vänligen
/Johan Groth