Kors och tvärs

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors Nov 5 10:09:41 CET 2020

Kvack! Det har varit mycket korsord på sistone. Jag har haft korsord
införda i de två senaste numren av Kvacket och min bror hade ett
melodikryss på höstmötet.

Många besökare till NAFS(k):s webb har faktiskt kommit dit på grund av
korsord den senaste tiden, men då menar jag inte på grund av något av dessa
korsord, utan för att ett korsord med mycket större spridning nyligen hade
en nyckel "Häxmadame" (3 bokstäver, jag kan svaret!) och det har folk sökt
på nätet och hamnat hos oss. Det har ett tag varit en av de vanligaste
söktermerna för att hitta till oss faktiskt!

Andra träffen både från Google och Duckduckgo går till oss, eftersom Stefan
Diös skrev i Kvacket år 2001 om ett korsord i Svenska Dagbladet där just
denna nyckel hade använts för samma trebokstavsord!

Hur har det förresten gått med mitt senaste korsord? Det blev kanske
väldigt svårt, men ändå har i alla fall 1847 Sven Berggren löst det strax
efter att det publicerades, kanske först? Det finns många som tycker om
klurigheter i den här föreningen, men kanske är det fler som skulle
uppskatta en lite lättare ordfläta?

Eftersom det nog blev så svårt har jag faktiskt lagt till extra ledtrådar
nu på https://nafsk.se/korsord/k2020-4 ! För en del av nycklarna finns det
nu en knapp "Visa ledtråd" som visar en extra ledtråd. Prova gärna!

--
STARBÄCK