Termiter, husbock och en linslus

Andreas K A Eldh andreaseldh at yahoo.com
Sön Apr 25 03:11:39 CEST 2021

Kvack!
Minnet fungerar på de konstigaste sätt ibland. Jag var säker på att Björnligans insekter var stora svarta skalbaggar. Men hur kunde det i så fall vara termiter i originalet. Kunde inte Barks teckna, eller hade de blivit omtecknade i den svenska utgåvan? Så fort mötet är över plockar jag fram tidningen och kollar även Wikipedia för säkerhets skull.

Jo då, det står "husbock" på svenska, men teckningarna är inte som jag minns dom. Löjligt små och med svart tusch, men vilken färg ska man annars använda? Jag förstår översättarens val, termiter finns ju inte i Sverige. Och det faktum att det är LARVERNA som är skadedjuren behöver man inte bry sig om.
Sålunda: Barks visste vad han gjorde när han tecknade termiter! Och med svart tusch kan det precis lika gärna vara husbock, ingen omteckning nödvändig!
Linslusen Andreas K A Eldh syntes här om dagen i Landet runt, först lite grann i inledningen och sedan vid räkneverk 07:07.
https://www.svtplay.se/video/30911862/landet-runt/landet-runt-avsnitt-14-9?id=8p3RzaY
Eller kolla detta hopklipp:https://youtu.be/qwbmDNYis9A
Undertecknad2324