Anders Anka

Stefan Diös stefan.dios at mhmail.se
Sön Juni 20 18:17:02 CEST 2021

Per S:

>Kul! Med magontet antar jag att det är uppenbart
>att detta är en adaptation av Disneyfilmen

Javisst. Det är två illustrationer, en större och
en mindre, plus en vinjettbild vid titeln, och
alla förefaller vara hämtade mer eller mindre direkt ur filmen.

>I första nedtecknade versionen vänder sig hönan
>till en råtta, en katt, en hund, en anka och en
>gris, men det kan väl annars tänkas att någon
>annan än Disney också strök ner det till bara just anka + gris.

Jag tror mig ha läst någonstans att det första
utkastet till Disneyfilmen skulle innehålla tre
lata grannar, men att manuset sedan slimmades ner
till två. Jag minns inte vad den tredje skulle
vara för djur, men det går säkert att finna ut
ifall nu denna min minnesbild är att lita på.

Kanske kan det då delvis förklara det jag nämnde
att både grisen och ankan har magont i filmen,
när man lika gärna kunde ha gett dem olika
krämpor. Om det var tänkt att hända en gpng till
bäddar det för ett upprepande av "samma"
händelser i en för sagoberättande väl etablerad
trefald. Det får inte riktigt samma effekt med
bara två händelser, då kan det bli lättare att
tolka det som fantasilöst likartade episoder
snarare än ett avsiktligt inpräntande.

Fast nu yrar jag egentligen mest bara.