Shakespeare och pygmeindianer

Mats Nilsson spexmats at kth.se
Mon Mars 22 21:47:16 CET 2021

Intressant fråga. Shakespeare använde många olika versmått i sina pjäser, men mest känt, och det koll. Eldh väl syftar på är blankvers (med varannan stavelse betonad, där nog det mest kända exemplet är ”To be or not to be, that is the question”).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blankvers

Raden som koll. Eldh citerar är från en sonett, inte från en pjäs, så den har sina egna betoningsregler:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sonett

Pygméindianers versmått är dock inget av dessa, utan bygger på det som användes av författaren Longfellow, runometer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Runometer

Det används även i eposet Kalevala, så jämför gärna med Don Rosas ”Jakten på Kalevala”.

I övrigt gissar jag att vår eminente översättare Stefan Diös kan bringa mer ljus i frågan.

/Koll 2348 Mats Nilsson