Prenumerantadresser

Stefan Diös stefan.dios at mhmail.se
Fre May 21 12:18:35 CEST 2021

Min familj prenumererade också på 60-talet och
även jag har minnen av tunna, ljus- eller
mellanbruna kuvert. Som jag tror mig minnas det,
givetvis osäkert, var adressen tryckt direkt på
kuvertet och inte på en påklistrad etikett. Jag
har inte sparat några, men tycker mig bestämt
minnas att ett par stycken var uppe till
försäljning på ett NAFS(k)-möte i Stockholm för
några år sen, varvid de genererade ett visst intresse.

Vår första årgång var 1966. Där sitter inga
adressetiketter, så det måste ha varit kuvert då.
Vår första etikett direkt på tidningen som jag
kan hitta nu är på nr 34/1967, men då ska nämnas
att den samling jag nu har hemma inte bara
omfattar originalexemplaren, utan många av dessa
blev så sönderlästa att jag har fått ersätta dem
med mer välbevarade ex. Det kan alltså ha funnits etiketter tidigare än detta.

Vid årsskiftet 1969 tycks en ny stil ha införts
på etiketterna. Min barndoms sista årgång var
1971, men på de tidingarna ser jag inte våra
adressetiketter längre. De flesta nummer är
tomma, men några har etiketter med andra namn,
uppenbarligen inköpta senare för att
komplettera/upprusta samlingen. Det verkar därför
som om vi slutade prenumerera, men av någon
anledning fortsatte att köpa lösnummer i ett år
till. Verkar osmart. Jag hade kunnat svära på att
vi prenumerade alla dessa sex år. Här får man
lära sig mycket om sin uppväxt som man inte hade en aning om!

Därefter hade jag ingen privat prenumeration
förrän slutet av 1985 då jag började arbeta med
Kalle Anka-tidningarna och sen dess har fått dem
gratis. Men jag har köpt in alla mellanliggande
nummer på antikvariat under årens lopp, varav en
hel del har tillhört tidigare prenumeranter, så
om jag vill kan jag studera hur
prenumerantadresserna har angivits gemom tiderna.
Men det vill jag inte just nu.

(Det roligaste är när man råkar köpa ett ex som
har tillhört nån man känner och så kan man visa
upp det för dem 30 år senare eller så. Det har hänt ett par gånger.)