Prenumerantadresser

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Fre May 21 21:44:24 CEST 2021

Det ska kanske också nämnas att det här var innan tidningarna hade
börjat köra sina prenumerantregister "på data".

Man präglade aluminiumplåtar som användes för att trycka adresserna på
kuverten eller etiketterna. Det fiffiga var att det gick att återanvända
plåtarna. Man kunde nämligen radera den inpräglade texten genom att slå
metallen platt igen i präglingsmaskinen.

Man kunde också sätta s.k. ryttare (små flaggor) på plåtarna vilket
gjorde det möjligt att automatiskt selektera eller utesluta olika
grupper av adresser. Jag vet inte om det var något som tidningarna
använde, men det skulle t.ex. kunna ha använts för att hålla reda på om
en prenumeration var betald, och till vilket datum.

Jag jobbade ett par år i slutet av sjuttiotalet på Carl Lamm som sålde
maskinerna. Då var tekniken redan på väg att ersättas med datorer, men
det fanns fortfarande en del företag som adresserade sina utskick med
hjälp av plåtar.

Om ni vill se hur maskinerna och plåtarna såg ut kan ni googla på
"Citograf" så finns det en del bilder på nätet.