Gnagarmousse till kejsaren av Japan

andreas.j at nsson.nu andreas.j at nsson.nu
Tors Juli 4 18:08:26 CEST 2024

Just precis! Jag började till och med fundera på om det var en ordvits
som jag hade missat, och som i så fall gick fullständigt förlorad i
namnet Basil Mus, men efter ett par googlingar mindes jag vad jag en
gång vetat, att namnet sannolikt kommer från den gamle
Sherlock-skådespelaren Basil Rathbone. "Basil Råttben" har jag tänkt
ibland.

Det exakta namnet "basil mousse" tycks förekomma först år 2000,
åtminstone hittar jag inget äldre på Google än detta recept:
https://www.goodhousekeeping.com/uk/food/recipes/a538027/mango-and-lime-mousse/

Sannolikt läckert!

// Andreas