SV: Carl Barks Litografier

aake forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Tis Apr 17 10:12:29 CEST 2001

 > Hej list-läsare.
 >
 > Jag följde litografi-diskussionen med stort intresse.
 >
 > Vore det inte trevligare om diskussioner och inlägg av typen
 > besserwisser/uppläxning sker direkt mellan de så angelägna
 > parterna, så att
 > vi andra förskonades från dessa...?
 > När man sedan har kommit till klarhet, så ut med det på listan!
 >
 > Jag menar alltså inte att man INTE ska få lufta sin okunskap
 > och ställa
 > frågor (vilkas svar ju blir till gagn för många), men
 > litografi-diskussionen
 > tycker jag blev bitvis pinsam...

> [...]

Jag tycker tvärtom. Diskussionen gav verkligen en
fyllig information om dessa "litografier". Vill du
endast läsa fastslagna fakta föreslår jag att du
istället ägnar dig åt att läsa encyklopedier istället
för diskussionslistor på Internet =)

Vad det var du fann pinsamt förstår jag inte. Han som
skulle kränga affischerna handlade ju såvitt jag förstår
helt i god tro när han benämde dem "litografier" eftersom
han bara översatte den amerikanska termen rakt av. Den
person som ifågasatte termen litografi gjorde ju en helt
riktig invändning och de personer som hyfsade diskussionen
med en korrekt information om vad slag av tryck det handlade
om gjorde ju också helt riktiga korrektioner. Jag kan inte
se ett spår av pinsamhet nånstans ...

Den som inhandlar ett sådant tryck efter att ha läst denna
diskussion vet åtminsone vad det handlar om. (vilket man inte
gjort om man inhandlat samma tryck i tron att det varit en
litografi)

Åke Forsmark