SV: SV: Carl Barks Litografier

aake forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Ons Apr 18 08:57:31 CEST 2001

 > Förlåt att jag drar ut på en seg historia, men jag känner
 > att jag måste
 > rätta till ett uppenbart missförstånd:
 >
 > Visst gav diskussionen fyllig och bra information i
 > slutändan och visst har
 > försäljaren av affischerna agerat i god tro.
 > Detta har jag inget alls att invända emot, men när man i ett
 > faktamässigt
 > felaktigt inlägg i stort sett påstår att "jag har rätt och
 > du har fel", med
 > näst intill nedlåtande ton, DÅ tycker jag att det är aningen pinsamt.

Menar du Magnus inlägg? Det är väl inte pinsamt att påpeka att ett
tryck som säljs i Sverige under namnet "litografi" inte är det
i den mening som ordet används i Sverige? Visst är Magnus en obotlig
besserwisser men ofta har han rätt i sådana här sakfrågor och
såvitt jag kan förstå så har han det även i detta fall.

Sedan kan man ju förstås fråga sej om det hade varit intressant
om detta verkligen hade varit litografier av Carl Barks. Syftet
med trycken har ju varit att återge målningar av Barks på ett så
bra sätt som möjligt och såvitt jag förstår så fyller de den
uppgiften med den äran. Men försäljaren kan knappast med hedern
i behåll fortsätta att marknadsföra dessa som "litografier".

 > Jag trodde inte jag skulle missuppfattas så totalt och
 > hoppas detta var mitt
 > sista inlägg i denna debatten.
 >
 > Koll Lange

Jag tycker att du var väldigt otydlig och fortfarande är jag
inte säker på vad det är du tycker är pinsamt.

Åke Forsmark
(Som till sist betalat in medlemsavgiften och väntar på bekräftelse
på att mitt medlemsskap återupptagits så att jag kan använda denna
titel igen)