Re: Björnligan möter bingen

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons May 23 17:24:19 CEST 2001

Christian Medin:

>Jag såg en sak som jag blev lite förundrad över när jag läste "ligan möter
>bingen" av Don Rosa.
>På ritningarna så stog det att Krona nr 1 låg vid en glaskupa på plan X,
>men några sidor längre fram råka 176-671i knipa
>när han trycker på dynan där nr 1 brukar ligga, han befinner sig då i
>troférummet på plan XI. Har Joakim flera platser att lägga kronan på eller
>har Don Rosa gjort ett misstag?

Jag hade själv inte tänkt på detta och passade på att fråga Don Rosa om
saken. Han säger att det var avsiktligt, och nödvändigt för just den här
serien att ha en plats för kronan i troférummet. Det är bara naturligt att
Joakim har (minst) två sådana platser, säger Don: en i sitt kontor där han
kan glo lyckligt på kronan hela dagarna, och en ännu säkrare plats där han
kan låsa in den då han är på resa.

Dessutom påpekar Don att ritningarna är gamla: från pengabingens byggnad år
1902! Oavsett när man anser att handlingen äger rum framgår det tydligt att
det då denna serie utspelas har gått lång tid sen dess. Don anser att det
är ett halvsekel ungefär. Många ändringar, tillbyggnader och förflyttningar
kan ha ägt rum under tiden. Om det kommer en sådan dag när han ska göra en
mer aktuell ritning över bingen, t.ex. för nån plansch eller liknande, så
tänker han göra massor av små ändringar gentemot den här uråldriga planen.
Exempelvis finns det fyra hela våningsplan kvar att redogöra för...