Per Joakim

Bo Nilsson bo at servicefactory.se
Fre Nov 2 14:07:15 CET 2001

"Bo Nilsson" <bo at servicefactory.se> frågade angående Joakim:
> Hur långt innan det fanns i Sverige fanns Disney i Danmark? Eller
> rättare sagt deras Kalle Anka-tidning. Jag trodde Sverige var tidigt
> ute 1948?
Jadå, Sverige var tidigt ute, men Joakim kom senare. I Sverige
introducerades han i 3/49 som "rike Per" i WDC 98.

Här en kronologi:
1949-03 "Farbror rike Per" med i KA&C:o för första gången i 3/49 (WDC
98) 1949-08 Samma serie går i Danmark i AA 6/49. Vad hette Joakim där?
1951-06 Farmor Anka-historien i WDC 123 går i AA 6/51. Där är Joakim
med. 1951-07 Samma Farmor Anka-historia går i svenska KA 7/51.
	Heter han "Joakim" där? Jag har inte möjlighet att kolla just
nu. 1951-08 WDC 124 går i både KA 8/51 och AA 8/51. I KA 8/51 heter
Joakim
	Joakim.

Så även om Sverige var först med första Joakim-serien så kom vi efter
Danmark för den andra och ungefär samtidigt med den tredje.
/farbror fattige Per

Ok, det jag reagerade på var "långt innan" men allt är ju relativt
relativt. Följdråga med tanke på 8/51 som nämns ovan: Gavs tidningarna
ut parallellt i ngt slags samarbete?

/Bo