SV: Anglicismer OT

bror.hellman@sodexho-se.com bror.hellman at sodexho-se.com
Fre Feb 22 09:09:44 CET 2002

> Och en pingvinskötare. Vad det nu har med gnagare att göra.
>
> En margarinarbetare. Tre, kanske fyra dagdrivare. Ingen myntputsare.

Ett efterrättsråd, vad nu det kan vara...

Ingen "ankist"... betyder det att alla ankister är medlemmar i NAFS(k) och
automatiskt kollusorer?

En "antropofag". Huvvaligen!  Vågar man gå ut nu?  I Malmö också..
Stefan?

Det finns en "koll." ochså... Är det en kollusor som vi alla missat?

En "bror"... en "broreparatör"  Det här var ju kul.. :-)

Turistproffs, turistass., Turist, Många olika slags Turbinarbetare finns
det...

Vad är en Turbokung?  Vad gör han?  Ingen turknutte hittar jag dock,,

Lyckofé, Lyckligt lottad, Lycklig, Lyckost och två Lyckosökare... :-)

Kolloledare låter inte som ett helt fel arbete...

Inte mindre än 10 kungar har vi i Sverige... Ingen heter Carl-Gustav, dock.
Vi kanske kan fråga "kungavet." om det...

En "Kung fu legend" hittar vi...

För att vara lite, lite ankistiska så hittar vi faktiskt en "Musse"... :-)

kalligrafer har jag alltid beundrat... En mänsklig "kalkylator" är i så fall
än mer märklig.
Det finns dock flera sådana.

Att det finns ett antal "uppfinnare" (10 st) är kanske inte så konstigt, men
en opportunist är lite ovanligare... Inga "Oppfinnare" till min ledsnad.. :)

Android, Andreas (!).

Nattvakter finns det också många av... Hmm.: Vad har Kalle varit mer?
Trädgårdsmästare, Rivningstekniker, Urmakare, margarinarb. (jo, det finns
en.. :-)
packmästare... men jag hittar ingen som trampar ner potatisskal i tunnor..
:-)
Ingen skolkvakt hittar jag heller...

"Marginal" är en fin titel antar jag?
Hmm.. Vad gör en Urbanolog? Skalbaggsjägare?  En "Skald" vet jag ju vad det
är, men förvånande är kanske att jag bara hittar en enda... De kanske inte
har egen telefon? Ångestpoeten kanske borde sadla om til lskald i stället?

Vilken fantastisk värld för en femåring? Lokförare, Ångpannebyggare,
Ångmaskinist, Ångbåtsbefälhavare, Ångbåtskapten och Ångvältsförare!

Veteranbilsägare, Veterantraktorägare.. Jo.. men veteranbilsfilosof?

"Penny"?  Vad är det för en titel?

"Elvisdiggare" och "Elvis Presley Fan" är i alla fall självförklarande! :)
Över hundra rockstjärnor hittar vi bland musikerna.. men ingen Bunk-Olle.
Calypso-kung hittar jag ingen alls...

"Rockande Clown" kanske? "Rock`n Roll Detektiv" är väl en filmreferens?
"Popsnöre", "Popnörd", "Popcornspoppare" och "Populärprofet" samsas med
popstjärnorna... inte på långa vägar så många som Rockstjärnorna dock...

Skolpöjken hittar i som sig bör i Kristinehamn...

// Steamboat Willie