Efterlysning!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Feb 26 00:25:27 CET 2002

Patrik Öbrink söker en serie:

>En av mina vänner efterlyser en serie där Kalle vill bli rik (som
>vanligt). Den här gången tänker han utnyttja Alexanders tur och ingår ett
>avtal med honom som går ut på att Alexander som ersättning för detta får
>"disponeringsrätten" av Kajsa i ett år utan konkurrens från Kalle. Kalle
>blir stormrik på aktier (och - tror jag - kommer i besittning av Joakims
>alla pengar) genom att en fluga sätter sig på en aktietavla eller något
>sånt. Till slut blir ordningen förstås återställd.
>
>Jag känner igen handlingen, men eftersom den inte är från 1984-1985 kan
> [...]

Tja, eller 00-talet... Det måste vara "Direktör Ankas uppgång och fall" av
Andreas Pihl och Colomer, KA 7-9/00, som avses. Den är så ny att jag inte
har hunnit glömma den ännu. Jag använde rent av en sida därifrån som
illustration till ett föredrag jag höll för någon vecka sen. (Vad
föredraget handlade om, och vad sidan skulle illustrera, har jag däremot
glömt.)

Jag hade bara gott att säga om denna serie medan jag arbetade med den. "En
frisk fläkt i vårt veckoblad", skrev jag i mina anteckningar. Och
"Högkaratig, kanske inte hundraprocentig. Men vad kan man begära?" Hur som
helst är det helt klart en serie som sticker ut från mängden i KA & C:o och
som det finns anledning att komma ihåg. Vilket ju Patriks gode vän också
gjorde!