SV: Re: Disney Treasures i Sverige

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Fre Aug 29 17:09:56 CEST 2003

Beträffande region 2 har jag hört rykten om release i Holland,
Spanien och Sverige. Så gissningsvis kommer de ut i de flesta
länder i Europa. Det kommer alldeles säkert inte att vara någon
numrerad upplaga, men den kan ju ändå vara begränsad. "Säljes bara
under en begränsad tid" brukar det ju heta om Disneys filmer.

Beträffande region 1-versionerna:

Disneyland USA innehåller ett antal TV-program om och kring
nöjesparken Disneyland. De ingick i TV-serien som även den
kallades Disneyland och sändes i USA med början på femtiotalet och
i Sverige på sextiotalet. För min egen del var boxen ett givet köp
av nostalgiska och historiska skäl. De här TV-programmen brukade
jag se som barn på sextiotalet.

Behind the Scenes at the Walt Disney Studio innehåller långfilmen
"Den fredliga draken" som bara den är värd hela boxens pris. En
detaljerad beskrivning finns här:
http://home.swipnet.se/~w-10744/disneyania/fredligadraken.htm
Dessutom ingår tre program ur TV-serien Disneyland med fokus på
den tecknade filmens historia och hur Disneystudion arbetade på
femtiotalet. Även detta mycket intressant av historiska och
nostalgiska skäl. Jag satt klistrad vid TV-apparaten på
sextiotalet när Disneyland sändes. Naturligtvis är det Walt Disney
själv som är konferencier. (De detaljerade rekonstruktionerna av
Reynauds projicerande praxinoskop och Winsor McKays "Dinosaurien
Gertie" är häpnadsväckande och måste ses!)

Walt Disney on the Front Lines innehåller långfilmen "Victory
Through Air Power", beskrivning här:
http://home.swipnet.se/~w-10744/disneyania/airpower.htm
Dessutom ingår ett antal tecknade filmer från krigsåren, bl.a.
"Education for Death" samt den mycket omtalade men sällan sedda
Kalle Ankafilmen "Der Fuehrer's Face". Ingen man visar för barn,
men högintressant ur ett historiskt perspektiv.

Walt Disney's Tomorrowland. Ytterligare avsnitt ur TV-serien
Disneyland, den här gången med fokus på framtiden som man tänkte
sig den på femtiotalet. Exempelvis behandlas rymdfart och
atomkraft. Tecknade och levande inslag presenteras av Walt Disney
själv. Jag har nog sett de flesta av de här programmen som barn,
så det ska bli mycket intressant att få se dem igen.