Re: Frågor angående Guldböck erna och Årgångsböckerna

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Dec 15 22:41:23 CET 2003

Christopher:

>Jag har två frågor angående Årgångsböckerna. Den första boken innehåller
>som bekant det första numret av Kalle i Sverige, och nu ligger de på 1957
>eller liknande. Jag undrar om någon vet hur länge de kommer hålla på?

Det där har förlängts hela tiden efter hand som projektet har pågått. I
början visste ingen på förlaget hur försäljningen skulle bli, men eftersom
det tydligen har gått bra hela tiden vill man gärna fortsätta. Det verkade
länge som om det skulle ta slut efter 1958 eftersom det, som redan
påpekats, blir många fler tidningar från 1959 och framåt. Men nu har jag
hört rykten om att det kanske ska fortsätta ännu längre, trots allt. Enda
sättet att få stopp på utgivningen är väl att alla slutar köpa böckerna! ;-)

Sen återstår det också att se ifall det blir en särskild utgivning för Walt
Disney's Serier när/om man någon gång blir färdig med de vanliga årgångarna...

>Slutligen, angående Guldböckerna. Jag hörde den sorgsna nyheten att det är
>beslutat att man inte ska fortsätta med Gulböckerna. Varför, frågar jag.
>Var det brist på intresse, eller var det av helt andra skäl?

Brist på intresse tror jag inte att det var. Tvärtom tror jag att det, som
även årgångsböckerna har visat, finns en häpnadsväckande stor och till
synes outtröttlig marknad för den sortens böcker. Nåväl, någon konkret
anledning till varför Guldböckerna lades ner har jag aldrig sett. Men man
kan väl gissa att nån ekonomigubbe eller -gumma nånstans i Skandinavien
tyckte att det var dags att sätta punkt för just den utgivningsformen för
att i stället satsa på andra fina bokprojekt. Visst hade det gått att fylla
många fler Guldböcker med bara Barks, men förr eller senare hade
innehållsprofilen fått ändras lite grann i vilket fall som helst. (Det kom
en liknande bok med bara julserier för nåt år sen, även om jag aldrig
uppfattade hur det egentligen gick med distributionen av den.)

Vi får väl se vad som händer i framtiden och hur mycket konsumenterna av
ankistiska kvalitetsbokverk visar sig tåla...