SV: Sammandrag av Ankism, Vol 9, Utgåva 5

Greger Nässén greger.nassen at chello.se
Tis Nov 11 19:36:39 CET 2003

Erik B skrev:

> Boken "Ankismen" tar ju upp kännetecken för vissa perioder (...)
> Finns det någon ny version av boken som tar upp perioder
> efter 70-talet? Jag vet att det gjordes en lite mindre informativ karta
> över ankismen till och med 90-talet i en Bild&Bubbla

Nån ny utgåva av "Ankismen" har inte kommit sen 70-talet, tyvärr. Och skulle
det gå att övertyga förlaget om att en ny upplaga är säljbar (kanske genom
förbeställning via NAFS(k)?) krävs det nog att författaren Gisle, eller
någon annan insatt, skriver en komplettering om vad som har hänt fram till
idag.

Vi har publicerat några artiklar i NAFS(k)uriren (NK) om ankismen under
60-talet (NK 6) och 70-talets ankism (NK 3-4). Tyvärr finns det inga
artiklar om 80- och 90-talets ankism. Om du känner dig manad - kontakta Åsa
och NK-redaktionen! Denna lucka behöver verkligen fyllas igen.

Bild&Bubbla-numret 120 med stilöversikten (som ursprungligen publicerades i
Aftonbladet tror jag) går att beställa från Bröderna Dum/NAFS(k), liksom
NK-numren (men det finns inte många kvar av dem).

Vad gäller fler tips, kan jag på rak arm bara komma på albumet "1934-1999 -
65 år - Kalles många ansikten". Där finns en tresidig inledning om ett antal
Kalle-tecknare från Taliaferro till Santanach.

/Greger