Tidningskonflikt

Stefan Persson spe at inducks.org
Fre Aug 24 11:25:38 CEST 2007

On 2007-08-24 07:42, Anders Gronlund wrote:
> Hm, innebär detta att de inbundna årgångsböckerna med Kalle Anka & Co
> kommer att ges ut utan förorden, när förorden har skrivits av ej
> anställd person? Eller gäller denna konflikt bara nyutgivningen av Kalle
> Anka & Co-tidningen?

Och vad händer med innehållet i serietidningen? En del serier görs av
andra förlag (till exempel nederländska avdelningen av finska Sanoma), och
sådana serier antar jag att det inte går att publicera. Men vad händer med
Egmonts egna serier? De tillverkas inte av Egmont Kärnan i Malmö, utan av
Egmonts kreativa avdelning i Köpenhamn. Räknar Journalistförbundet Egmonts
kreativa avdelning i Köpenhamn som något annat än Egmont Kärnan i Malmö,
så att Egmont inte ens kan publicera sina egna serier?

Med årgångsböckerna är det väl just förorden (och den svenska texten och
textningen av serierna) de kan publicera, eftersom de görs av Egmont
själva (eller gjordes, vad gäller översättningen av serier), medan
serierna är tillverkade av andra företag (som t.ex. Western I USA).

Stefan