DVD-restaureringar 2

M Karlsson sk32b at yahoo.no
Tis Jan 8 03:26:10 CET 2008

Jaha, när jag klippte över från ordbehandlaren till mailen så försvann en punkt eller två...:/ Hoppas inte så mycket mer försvann...

  * Finns det någon lista över vilka kortfilmer som ingått i Disneys julaftonsprogram i SVT? Några har ju bytts ut under årens lopp. Själv saknar jag Bambi :) Hur som helst, det var det här med ljudspår igen...i exempelvis Askungen och Lady och Lufsen, vilka svenska dubbningar är det som används (på julafton)? Och vilka är det som finns på DVDerna?

  * Är  DVD-utgåvorna av kortfilmerna restaurerade? Jag antar att de inte lägger lika mycket krut på att restaurera kortfilmer som på att restaurera Askungen kanske, men det handlar ju om kulturhistoria liksom...Musse Piggs och Kalle Ankas första framträdanden måste ju bevaras åt eftervärlden :)

  Finns det några Disney-forum som kan rekommenderas på nätet förresten? Just när det gäller dubbningar till svenska inbillar jag mig att kompetensen kanske är högst här på ankism, men för övriga disneyrelaterade diskussioner så kanske forum är bättre än mailinglistor, jag vet inte.

  /M