DVD-restaureringar 2

Simon Wigzell swigzell at gmail.com
Tis Jan 8 16:37:27 CET 2008

Lite småsvar + kommentarer :-)

On 8 jan 2008, at 02.56, M Karlsson wrote:
> * Håller de svenska motsvarigheterna exakt samma klass vad gäller
> bildkvaliteten som de amerikanska? Det hoppas jag, men europeiska
> utgåvor komprimeras ju ibland om för att få in fler ljudspår etc.

Inte nödvändigtvis; som du nämner har de europeiska utgåvorna oftast
betydligt fler ljudspår än de amerikanska vilket kan påverka både
ljud- och bildkvalité. Dessutom måste du komprimera annorlunda p g a
de olika TV-standarderna i USA jämfört med Europa. Men även de
amerikanska kan ibland lida av för få bitar; t ex den amerikanska
Beauty & The Beast-DVD:n med ett antal ljudspår + olika version +
extramaterial lider tydligt av bit-brist i bilden.

Förhoppningsvis kan det bli bättre på MH-media (Blu-Ray / HD-DVD); det
är ingen skillnad på TV-systemen längre där, och betydligt mer plats
för extra ljudspår och annat. I höst kommer Disneys första klassisker
på Blu-Ray (Törnrosa) så vi får se då, men åtminstone de Pixarfilmer
de gett ut hittills som Ratatouille ser fantastisk ut i HD.

> * Är de svenska ljudspåren restaurerade? Jag harvade runt lite på
> Wikipedia, och andra siter, och det verkar som att DVD-utgåvorna
> ofta kör med omdubbade ljudspår, samma som ibland använts till VHS.
> Är dessa restaurerade och anpassade till 5.1 exempelvis? (Det
> senare, 5.1-ljud, behöver inte anses vara ett plus i min mening, men
> det kan ju vara bra om mixen anpassats till Hifi-utrustning och inte
> TV-högtalare...:)

Varierar; jag har huvudsakligen de amerikanska utgåvorna och där är
det ofta restaurerat som gäller, åtminstone som alternativ ("Disney
Home Cinema Mix", typ).
> (Detta är off-topic, så jag går inte in på det mer, men jag såg
> Charlie Chaplin på SVT förra veckan, flera av versionerna hade
> märkbart bättre bildkvalitet än de som visats tidigare, bland annat
> Guldfeber som nu visades i förkortad - men bildmässigt förbättrad,
> 1940-talsversion. MEN, överallt sågs komprimeringsdefekter i
> bakgrunderna, bilderna kändes ibland "platta" och lite livlösa.
> Förhoppningsvis beror det mest på att SVTs digitala sändningar ju är
> lågupplöst skräpt som är för hårt komprimerat)

Beror som du säger på för hårt komprimerat. Det riktigt deprimerande
är att TV4s kanaler komprimerar ännu mer, och i exempelvis senaste
fotbolls-VM var TV1/2s matcher betydligt behagligare att titta på.

> * Är  DVD-utgåvorna av kortfilmerna restaurerade? Jag antar att de
> inte lägger lika mycket krut på att restaurera kortfilmer som på att
> restaurera Askungen kanske, men det handlar ju om kulturhistoria
> liksom...Musse Piggs och Kalle Ankas första framträdanden måste ju
> bevaras åt eftervärlden :)

Åtminstone de som finns i Disney Treasures är restaurerade, och ser
mkt bra ut. Och jag skulle nog säga att de svenska utgåvorna är bättre
än de amerikanska här: De amerikanska har bara textning för
hörselskadade på engelska, medan de svenska har svensk text  / engelsk
text / andra språk :-)

Simon W.