ang restaurering och dubbning - DVD

M Karlsson sk32b at yahoo.no
Tis Jan 8 17:14:02 CET 2008

Tack för alla era svar. Nu slipper jag ligga sömnlös ;)

  Två frågor som infinner sig :

  * när Disney konverterar från 24fps till ~30fps för att få NTSC - är det då NTSC-versionen som används för att konvertera till PAL?... Det verkar mer rimligt att använda 24fps-versionen och gå upp till 25fps (som man ofta tycks göra med ljudet).

  (tittar på Wikipedia och dubbningshemsidan)

  * Julafton : Jag kommer ihåg att jag något år reagerade på refrängen i Snövit hade ändrats, rösterna alltså. Det lät som att någon hade lagt på extraröster i refrängen, och jag vill gärna minnas att jag i vredesmod kastade nötter mot TVn och hällde julmust över fjärrkontrollen. Eller inte, jag var inte många år. Men jag ser nu att Snövit dubbades om 1982. Är det bara rösterna som har ändrats, eller har även musiken och ljudeffekter "dubbats" om?

  För övrigt låter det helt vansinnigt att man kan dubba om en film där Hjördis Petterson ingår i originaldubben...:) (Rollistan för omdubben av Snövit verkar rätt ok, så jag ska inte dissa den fullständigt - jag har ju faktiskt inte sett den än)

  Och, Askungen, det verkar alltså som att SVT började med att sända versionen med Tatiana som Askungen, från 1959 till 1967, och sedan dess kört Alice Babs-versionen? Jag funderar på det, eftersom SVT tydligen uppdaterade Tomtens verkstad till färgversionen först 1978 - kanske de uppdaterade Askungen först då också? Tycker förresten inte att jag känner igen Tor Isedal, men, mössen har ju inte helt normala röster :)

  -

  Vad gäller Dumbo så har jag den på VHS, jag antar att den ska läggas längst ner i prioritetshögen vad gäller DVDer. Får hoppas de skärper sig vad gäller Blu-Ray-versionerna och skickar med alla ljudspår de har...*naiv*

  /M