Sjung hej för en hackebiff?

Felix Sjöberg felixsjo at hotmail.com
Mon Juli 29 21:46:12 CEST 2019

Hej,

jag har funderat på en grej men inte funnit något svar, hoppas att någon kan bidra!

Det är möjligt att översättningarna varierar mellan olika gånger som serierna publicerats men i de jag har tillgång till går det till som följer. I Barks-serien Vilse i Anderna kommer en av invånarna sjungandes på sången "På en blomsterkläde kulle" (som han lärt sig från den tidigare besökaren), senare i serien får Kalle frågan om de inte har några fler sånger, och han svarar att "Jodå! Bobi-bobi-bobi-di-bida". När ankorna kommer tillbaka till Avskyvärld i Don Rosas serie Åter till Avskyvärld  sjunger en av invånarna mycket riktigt på den senare nämnda sången, som fortsätter "Sjung hej för en hackebiff...".

Så till min fråga. En googlesökning på "Sjung hej för en hackebiff" ger exakt noll träffar. Är det helt enkelt en nonsenstitel som är påhittad endast i den här aktuella kontexten? I den engelskspråkiga versionen tycks karaktären sjunga en variant av "The world owes me a living" som har åtminstone viss ankistisk anknytning.

mvh
Koll. 2937
Felix Sjöberg