Jan Gulbransson

Andreas Eriksson andreas.eriksson89 at hotmail.se
Tis Mars 19 10:31:03 CET 2019

Två mycket olika Gulbransson-serier som ligger mig väldigt varmt om
hjärtat är "Var är klockan?" (KA 29/2001) och "Den bengaliska tigern"
(KA 29/2002). Den förstnämnda inbegriper enkel men storartad komik,
bland annat när Kalle i kloakerna iförd handduk jagar råttor som tagit
hans dyra klocka.
Knatte: "Du ser ut som Tarzan i den där handduken!"
Kalle: "Tarzan på råttjakt!"

Angående "Per Joakim" så förekommer det i en pocketserie under en
rättegång. Jag tror att det är "Rätt ska vara rätt" i KAP 49, men har
inte den till hands just nu, så jag kan inte bekräfta det.