9 juni

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Apr 13 23:59:19 CEST 2021

314 Stefan skrev:
> Jag tycker att de nya uppgifterna är mycket
> intressanta (utan att ha tagit närmare del av dem
> än vad som stod i Pers inlägg). Men jag är som
> sagt inte säker på att man borde styra om
> firandet.

Det är visst den mycket kunnige J. B. Kaufman som har luskat ut detta och
förra året skrev han om det på
https://cartoonresearch.com/index.php/whens-your-birthday/

Men det nu klassiska datumet "9 juni" är inte någon missuppfattning, utan
det datum som dåvarande distributören (United Artists) faktiskt angett. Det
är "bara" det att de datum de angav var rätt godtyckliga och inte stämmer
med när biografer faktiskt först visade filmen.

Vi kan förstås vara reaktiva och bara se hur andra gör, t.ex. vilken dag
Disney själva kommer att använda i framtiden.