9 juni

Anders Berglund anders.blund at gmail.com
Ons Apr 14 00:04:36 CEST 2021

Min ovana trogen kommer (också) jag med en sen fundering, och likt Stefan
känner jag mest för att inte ändra firandet trots nya fakta i målet.
Jag är helt med på att om dessa hade varit kända innan den 9 juni upphöjdes
till "officiell" födelsedag och tillika (k)vackdag, så hade det förstås
blivit ett annat datum.
Men traditioner bygger ju sällan enbart på fakta, utan minst lika mycket på
missuppfattningar, spännande hopblandningar (Lucia och stjärngossarna!) och
inrotad vana.
Det mest pregnanta exemplet är väl själva vår tideräkning, som ju till
namnet utgår från Kristi födelse, medan vi numera vet att Dionysius Exiguus
<https://sv.wikipedia.org/wiki/Dionysius_Exiguus> räknade fel. Och ändå har
det inte haft den ringaste inverkan på vilket år vi anser att vi lever i.
Till stackars Dionysius försvar måste man ändå säga att det var en svår
uppgift han tog sig an, eftersom Matteusevangeliet anger att Herodes den
Store (död 4 f.Kr.) var kung när Jesus föddes, medan Lukasevangeliet säger
att födelsen inträffade då Quirinius var ståthållare över Syrien, vlket han
inte blev förrän år 6 e.Kr.

Så jag förordar också att den 9 juni får fortsatt förtroende. Kvack!

Anders