9 juni

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Apr 20 19:15:21 CEST 2021

Jag kan nog förstå att många vill hålla fast vid det nu traditionella
datumet, och jag propsar inte på något utan ville mest väcka frågan. Jag
känner det som att numer skulle det vara helt OK att fira t.ex. Kalles
födelsedag på den dag som Disney tycker är den officiella födelsedagen och
byta om/när de byter. Att jag tycker den reaktiva inställningen verkar
vettig är så totalt annorlunda från den ankistiska värld jag kom in i när
jag gick med i NAFS(k) för länge sen. Då var allt officiellt mest fel och
dumt och det var upp till oss och våra vänner i andra länder att vaska fram
vad som egentligen är sant bland alla myter och konstiga uppgifter och
sakta försöka få ut sådana uppgifter. Den förändring som gradvist har skett
känns förvisso glädjande (men kanske med ett lite vemodigt stänk).

> Så jag förordar "behåll 9 juni" (och med den formuleringen så kom jag att
> tänka på den fina namninsamlingen på ett NAFS(k)-möte 1992 (om jag minns
> rätt), där de två alternativet var: "behåll Per Starbäck" respektive "Släpp
> ut Per Starbäck"  (från fängelset).

"Behåll"-alternativet vann dock inte den gången, som väl är!