Anakronism i Kalle Ankas julbok 1969

Rolf Lindby rolf at bulls.se
Tis Apr 14 15:24:36 CEST 2009

At 16:45 2009-04-13, Olof Siverbo wrote:
>Johan Blixt:
>
>Karin Flodhammar ondgör sig i Göteborgs-posten
>(16/2) över en serie i Kalle Ankas julbok 1969
>(andra serien, den med anakronism). Tyvärr är
>det inte klart om det är manusförfattaren Bob
>Karp eller översättaren som hon är sur på
>eftersom hon skriver om en "vikarierande
>språkvetare" på "Kalle Anka-redaktionen". Någon som vet vem översättaren var?
>

>Ingen aning. Knappast Westrinarna i alla fall,
>och knappast heller någon annan med nära
>koppling till KA-tidningen. Julböckerna utgavs
>av Åhlén & Åkerlund på den tiden, men serierna
> [...]

De största tidningarna och förlagen översatte och
textade ofta sina serier själva förr, och så var
det vad jag kan förstå även med Å&Å och Kalle.
Den svenska Kalle Anka-redaktionen har i alla
fall inte varit med i bilden. Finns det någon
anledning att tro att Karin Flodhammar egentligen
vet något om det hon skriver om?

/Rolf