Kvacket 4/1992

[föregående Kvack] [nästa Kvack]

Redaktörer:Greger Nässén (signerat GREG)
Utförande:Vitt papper, 12 sidor.
Upplaga:800
Övriga medverkande:Olof Siverbo med en rapport från San Diego Comic Con 1994.
Packningsdatum:14 oktober 1992

HEJ HOPP!

Ditt favoritmedlemsblad Kvacket slår rekord igen – 12 sidor långt! Men det händer en hel del i höst: seriemässa, premiär på Skönheten och odjuret och höstmöte. Ordförande Siverbo rapporterar utförligt från ett ankistmöte i USA, vilket också fyller ut Kvacket. Höstens evenemang är tyvärr centrerade till Stockholmstrakten, men om du bor i Skåne är du automatiskt medlem i BARKS och borde kunna delta i deras möten i Lund.

Förutom detta kvack finns det i kuvertet ett protokoll från årsmötet i våras och ett reklamblad från koll. 1963 Dan Westerholms firma som vill sälja en ny Barkslitografi. Det finns även två helsidesannonser (från koll:a 336 Bosse Engwall och 1635 Daniel Atterbom) i själva Kvacket, för ovanlighetens skull.

Om du inte har betalt din medlemsavgift får du även ett inbetalningskort för perioden juli 1992–juni 1993. Betala inom kort så du inte missar nästa utskick!

SERIEEXPO -92

Höstens stora seriehändelse är SerieExpo -92 som äger rum på Sollentunamässan den 30 oktober–1 november, klockan 10–18 varje dag. Seminarier, intervjuer och andra evenemang sätter igång klockan 13. NAFS(k) och Seriefrämjandet visar upp sig i en gemensam monter.

Speciellt intressant för oss ankister är att tecknaren och koll. Don Rosa (enligt det preliminära programmet) kommer att intervjuas på söndagen, liksom en annan mindre känd Disney-tecknare som mest gjort omslagsteckningar. Det kommer också att visas tecknad film i lokalen under mässdagarna.

Medlemmar i NAFS(k) kan få 50% rabatt på inträdespriset som är 70 kr. (Biljetten gäller också mässorna Lek och Hobby 92 och Spel & Dator 92 som pågår samtidigt.) Om du vill utnyttja rabatten måste du omgående sätta in 35 kr per person och dag, samt 2:80 för porto, på NAFS(k):s postgiro 31302-3. Vi skickar sedan biljetterna snarast till dig. Glöm inte att på inbetalningskortet tydligt skriva vilka som ska använda biljetterna och under vilka dagar de ska besöka mässan. Skriv för säkerhets skull rätt adress! (Läs även resten av Kvacket innan du skickar pengar – du kanske vill betala för något mer!)

PREMIÄR!!!

Den 20 november har den storartade Disneyfilmen Skönheten och odjuret (Beauty and the Beast) äntligen premiär i Sverige! Visst är det ett utmärkt tillfälle att gå på biofest med andra kollusorer och dessutom få lite rabatt på biljettpriset! Preliminär föreställningstid och -plats är fredagen den 20 november klockan 20.20 på den restaurerade biografen Skandia på Drottninggatan 82 i Stockholm. Filmen visas med en 70mm-kopia, vilket ger större filmyta och bättre skärpa.

Gör så här om du vill delta i NAFS(k):s gruppbesök: sätt in 30 kr per deltagare på vårt postgirokonto 31302-3 senast den 3 november. (Filmen är tillåten för barn från 7 år.) Under veckan före premiären bör du ringa 08-7229313 till vår telefonsvarare och kolla vilken biograf och föreställning som verkligen gäller.

Hämta dina biljetter hos NAFS(k):s representant utanför biografen tidigast 45 minuter och senast 15 minuter innan filmen börjar (dvs mellan 19.35 och 20.05 om filmen börjar 20.20). Det är antagligen ganska kaotiskt i foajén så det är säkrast att du hämtar din(a) biljett(er) så tidigt som möjligt. Vi kan inte garantera att NAFS(k) finns kvar utanför biografen när filmen börjar.

HÖSTMÖTE

Dagen efter biobesöket, alltså lördagen den 21 november klockan 13.13, anordnar vi ett sedvanligt höstmöte. Platsen är, som så ofta förut, lilla hörsalen två trappor upp i Medborgarhuset på Medborgarplatsen (åk till tunnelbanestationen med samma namn) i Stockholm.

Visa av tidigare erfarenheter har vi inte bestämt något tema för höstmötet. Antagligen kommer de som gick på film kvällen innan att diskutera sin upplevelse av Skönheten och odjuret. En traditionsenlig tutfrågesport kommer nog också att ordnas.

Dessutom kommer vi att auktionera ut två konstverk:

Syftet med auktionen är att hösta in pengar till Dons och Buds medlemsavgifter. Det är alldeles för dyrt och krångligt att skicka småsummor från USA, så båda kollusorerna tyckte att det här var en bättre lösning. Vi får väl se om pengarna räcker till var sin livstidsavgift för herrarna...

Om du vill delta i auktionen men inte kan komma till mötet kan du skicka ett skriftligt bud till NAFS(k), Box 5030, 125 05 ÄLVSJÖ, så att det är oss tillhanda senast den 18 november. Skriv "BUD" tydligt på kuvertet, så att vi vet att vi kan lägga undan brevet oöppnat tills det är dags för auktion.

BARKSMÖTE

NAFS(k) bestämde ensidigt att hålla höstmöte den 21 november, trots att BARKS i Skåne redan hade bestämt att ha ett eget möte den dagen. Efter viss osäkerhet har de ny flyttat detta möte till helgen efter.

Alltså: BARKS-mötet som först planerades till den 21 november kommer att äga rum lördagen den 28 november, ingen annan dag!

INFOFOLDER

Inför SerieExpo -92 har vi gjort en ny version av vår informationsfolder. Den förra trycktes så tidigt som 1986. Du får gärna dela ut foldrar och inbetalningskort till släkt och vänner om du tror att de är intresserade av att gå med i NAFS(k). Hör av dig till kansliet så skickar vi några exemplar!

NY LOGOTYP

För rätt så länge sen beslutade styrelsen att ta fram en ny version av vår logotyp: sjömansmössan med föreningsnamnet NAFS(k) skrivet på bården. Ordförande koll. Siverbo fick i uppdrag att göra detta.

Sent omsider har Olof (med viss teknisk hjälp av koll. Nässén) nu blivit klar. Så snart det är möjligt ska "loggan" läggas in på våra brevpapper, kuvert och annat utåtriktat material. Så här ser den ut:

Kvacket

KANSLIET

i Östberga söder om Stockholm är bemannat varje onsdagskväll mellan ungefär klockan 18–21. Vi försöker då hinna med att expediera beställningar, packa utskick, svara på brev och i telefon, registrera medlemmar och adressändringar, bokföra, arkivera brev och reliker, osv. Oftast klarar vi inte av allt så snabbt som vi tänkt, vilket förklarar varför det kan ta lite tid innan vi hör av oss.

Du får gärna hälsa på oss på kansliet om du vill, men ring i förväg eftersom det kan vara lite knepigt att hitta dit. Det går också bra att ringa oss mellan klockan 19 och 21 på onsdagskvällar - på andra tider kan du lämna meddelanden på telefonsvararen.

SKVALLER

Tyvärr får vi inte nöjet att se koll:a 1832 Simon Sahlberg och 1947 Jan Prokopec tävla i TV:s Kvitt eller dubbelt junior! Tävlingsredaktionen tyckte inte att ämnet Kalle Anka var tillräckligt intressant för TV-publiken. Bah!

En annan spel- och tävlingssugen kollusor, nämligen koll. 314 Stefan Diös, har dock nått sina drömmars mål och nyss deltagit som tävlande i inspelningen av TV 4:s Jeopardy. Vi kan inte avslöja hur det gick, men så småningom kan du följa Stefans öden i denna omvända frågesport.

ALBUM HOS DUM

Vi vill påminna om möjligheten att prenumerera på de nya albumen från Gladstoneförlaget i USA. Ett sextiotal kollusorer prenumererar på album med Barks’ tiosidorsserier från Walt Disney’s Comics & Stories. Totalt 51 album kommer att ges ut, ett i månaden. Priset är 70 kr per album, och du måste betala 140 kr för två album i deposition innan du får dina första album. Depositionen kvittas mot de två sista albumen som du får.

Gladstone publicerar även andra album. Barks’ samtliga ensidasserier från Uncle $crooge finns i två album. Samtliga Oppfinnar-Jocke-serier av Barks kommer också att publiceras i albumform.

Hör av dig till Bröderna Dum om du är intresserad av att prenumerera eller beställa album. Vi har inget direkt albumlager så det kan ta ett tag innan du får det du beställt.

GULDBOK NIO

Den nionde samlingsboken med Barksserier har nu kommit ut på Richters förlag och innehåller många pärlor. Flera av serierna har aldrig tidigare publicerats i originalskick i Sverige.

Koll. Stefan Diös har nyöversatt serierna Kalle Anka och flodens skräck (Terror of the River!!), Vildhundarnas drottning (The Queen of the Wild Dog Pack) och De gyllene gässens ö (Isle of Golden Geese). De här serierna har tidigare bara publicerats i Vi, Knatte, Fnatte och Tjatte (1980), en så kallad "jagbok" i stort format med helt omstuvad layout på serierna. Dessutom finns två WDC-serier (nr 57 och 90) med i guldboken, liksom de längre Uncle $crooge-berättelserna Resan till Atlantis (U$ 5), Det stora perukmysteriet (U$ 52) och Farbror Joakim och Ali Babas grotta (U$ 37).

NAFS(k) kommer att beställa ett gäng guldböcker. Beställ ditt ex genom att sätta in förmånliga 175 kr på pg 31302-3, senast den 17 november om du vill ha garanterad leverans före jul. Priset inkluderar porto och emballage.

DUM-UPPDATERING

Sedan lilla Dum-listan kom ut har följande kulturgods tillkommit:
Följande kulturgods är tyvärr slut:

Donaldisten 1–5, 9–10, 21, 23, 25, Solohefte 1, Carl Barks and the Disney Ducks, Comics in 3-D, Donald Duck Adventures 13, Duckmobiles, Hvordan samle på Donald Duck & Co, Gladstone album 28, Mickey Mouse 230 och rysk Musse Pigg, NAFS(k)nappen, Walt Disney’s Comics & Stories 498 och 507.

GILLAR DU INDEX?

I Italien har den första delen av ett index över det amerikanska Dell-förlagets serietidningar kommit ut. Disney Index Comic Books volume I omfattar titlar som börjar på A–O från perioden 1940–1962. Del I omfattar alltså bland annat Donald Duck, Mickey Mouse och Four Color men inte WDC och US som finns i nästa del. Utöver Delltidningar redovisas även diverse gratistidningar och annat från 1933–64.

Indexet innehåller bibliografiska avsnitt om tecknarna och för varje nummer anges ingående serier, titlar, sidantal, upphovsmän och amerikanska repriser, italiensk publicering och titlar. Det finns många illustrationer och de texter som förekommer är två-språkiga (engelska och italienska).

Bokens pris är 40 000 lire med ytpost inom Europa eller 50 000 lire med flyg. NAFS(k) kommer att göra en beställning av åtminstone två exemplar till kansliet och lånelagret. Om du vill hänga med på beställningen sätter du omgående in 200 kr (preliminärt pris) per exemplar på NAFS(k):s postgiro 31302-3.

Om du inte orkar vänta på NAFS(k) kan du fixa en egen (dyr) bankcheck, ställa ut den på lämpligt belopp och skicka den med lämpligt meddelande till följande adress: Disney Index c/o Al Fumetto Club, Via G. della Casa 12R, I-50142 Florens, Italien.

DISNEY PÅ DATA

Om du har möjlighet att skicka elektronisk post (e-mail) från din dator, kanske du är intresserad av att sättas upp på en "mailing list" om Disneyserier som startats av koll. 699 Per Starbäck, studerande vid Uppsala universitet. Skicka ett brev till följande adress om du vill veta mer: disney-comics-request@student.docs.uu.se.

VILL KÖPA

U$ 219 – M & D 1 – U$A 5 – DDA 12 (Gladstone) – DDA 1 (Disney) – Gladstonealbum 6 och 11 – Gladstones Giant Album 4 (Uncle $crooge vs Flintheart Glomgold). Så fina ex som möjligt.

Skicka en lista med kostnadsförslag och tidningarnas skick till koll. 1624 Pär Matsson, Trastvägen 6G, 906 54 UMEÅ.

EN KONVENTIONELL ANKISTTRÄFF

Koll. 694 Olof Siverbo har varit på den gigantiska seriemässan i San Diego i Kalifornien och lämnar följande rapport därifrån:

Walt Disney Companys försök att själva producera och ge ut serietidningar i USA blev en flopp i nivå med Kalle Ankas försök som hönsuppfödare. Varför blev det så? Vad händer nu? Och hur vill vi egentligen att framtidens Disneytidningar ska se ut?

Dessa frågor och många andra dryftades av ett trettiotal ankister vid seriemässan San Diego Comic Con i somras. Kvacket var där – förstås.

San Diego Comic Convention, som i somras anordnades för 23:e året, är USA:s största seriemässa, med 15–20 000 besökare och massor av utställare i form av förlag och seriebutiker. I en av montrarna satt koll. Don Rosa och signerade tidningar åt Disney Comics och i en annan stod Bruce Hamilton från Gladstone och förevisade Carl Barks-designade porslinsstatyetter, som såldes till det facila styckpriset av tre tunnor med pengar (eller så). Några Carl Barks-album syntes däremot inte till i montern. Dem hade Hamilton lämnat hemma. Tydligen är det i statyetterna som de stora pengarna ligger.

I San Diego-mässan ingick även ett mycket digert konferensprogram. En av programpunkterna bar den intressanta titeln "Disney Fandom in the 90s" och var en öppen träff för Disneyentusiaster av alla slag. Mötet, som leddes av Dana Gabbard från tidskriften Duckburg Times, lockade inte bara ankister utan även en hel del förlagsfolk från olika håll.

Från danska Egmont (f d Gutenberghus) kom amerikanerna Byron Erickson och Bob Foster, tidigare hos Gladstone respektive Disney, samt en dansk herre som vi inte uppfattade namnet på. Från Gladstone deltog Barksexperten Geoffrey Blum (hans chef Bruce Hamilton var upptagen med att kränga porslin) och från Disney Comics kom redaktören David Seidman. Dessutom medverkade serieskaparna Don Rosa och John Lustig, som båda jobbar åt Egmont numera.

Förutom koll. Rosa bevistades mötet även av en svensk delegation med NAFS(k)nappar på brösten. Vi – koll. Johan Blixt, Stefan Diös, Karl-Erik Lindkvist, Greger Nässén och övertecknad – vågade inte lägga oss i debatten men lyssnade intresserat och hade två trevliga timmar.

Dumma och självgoda

Mycket av diskussionerna handlade som väntat om Disneys misslyckande som tidningsutgivare. När de tog över utgivningen i början av 1990 satsade man offensivt, med flera nya titlar och mycket egenproducerat material. Men satsningen blev ett fiasko. Redan sommaren 1991 sade man upp större delen av redaktionen, lade ner flera titlar och avvecklade merparten av sin nyproduktion av serier.

Varför blev det så? I sitt förord till nr 24/25 av Duckburg Times ger Dana Gabbard några förklaringar till sammanbrottet:

Dana kunde ha tillagt att redaktionen saknade kompetenta redaktörer. Lein Wein skrev visserligen utmärkta seriemanus till Swamp Thing för 20 år sedan, men om ankor verkade han inte veta ett dugg. Mycket riktigt blev han utkastad förra sommaren.

Den ende på Disney Comics som föreföll hysa ett uppriktigt intresse för Disneyserier var Bob Foster (tidigare mest känd som författare till Kalle Anka-dagsserien), som gjorde ett bra jobb som redaktör för bland annat Walt Disney’s Comics and Stories. Han valde symptomatiskt nog att lämna Disney och återfinns numera hos Egmont i Köpenhamn.

Vad vill vi ha?

Sådan var bakgrunden när Dana Gabbard kastade ut följande välfunna fråga till publiken:

– Vad vill vi egentligen ha från Disney?

Först ut att svara var Joe Torcivia, flitig insändarskribent i Gladstones och Disneys tidningar och dessutom medarrangör till San Diego-träffen. I hans ögon är minimikravet att åtminstone Donald Duck, Uncle $crooge, WDC och Mickey Mouse ges ut regelbundet – och att de innehåller en del nytt material. Dessa titlar bör sedan kompletteras med tidningar om de figurer som för tillfället är aktuella, som The Little Mermaid och Darkwing Duck, tyckte Joe.

En för oss anonym samlare tyckte att det var meningslöst att fortsätta med Barksrepriser. Samlarna har redan allt, menade han. Vidare tyckte han att Kalle, Joakim, Musse och övriga klassiska Disneyfigurer borde pensioneras. I stället borde Disney satsa enbart på helt nya figurer. Vadan denna märkliga åsikt? Jo, den anonyme samlaren var helt enkelt trött på att köpa alla nya Disneytidningar. Om de klassiska figurerna försvann på samma gång vore det ett bra tillfälle att sluta samla...

En annan entusiast, som såg ut som en rundare upplaga av koll. Johan Blixt, ville också slippa gamla Barksrepriser – eftersom han inte gillade "40-talsmentaliteten" i dem. Han ville bara läsa nygjort material.

Bob hatar Skönheten

Ett annan ämne som avhandlades på mötet var Beauty and the Beast. Filmen har blivit en enorm publikframgång i USA – men hur bra är den, egentligen? Helt klart är att alla ankister inte är helt förtjusta i den.

– Jag hatade den, sade Bob Foster. Jag tror det är en film som uppskattas av folk som normalt inte gillar Disney, och tvärtom.

Serieförfattaren John Lustig var inte lika negativ som Foster, men han tyckte att filmens kändes utstuderat sentimental; han talade om "känslomässiga knappar" som filmmakarna tryckte på vid strategiska tillfällen under filmens gång. Vidare tyckte han att slutet var för vackert för att kännas riktigt bra.

En manlig åhörare tyckte att Beauty and the Beast kändes som en musikal och inte som en Disneyfilm, och en kvinna i publiken tyckte att Skönhetens utseende ändrades irriterande mycket från scen till scen. Efter dessa salvor vågade ingen uttala sig till filmens försvar, och debatten dog ut.

Rosa skyllde på TV

Andra halvan av mötet organiserades som en paneldebatt, med herrarna Byron Erickson, Bob Foster, Geoffrey Blum, John Lustig, Don Rosa och David Seidman i panelen. Seidman pratade mest och Blum bäst. En fredlig atmosfär rådde i lokalen och det var sällan någon som vågade kritisera någon annan av de närvarande eller ställa elaka frågor.

Ett av ämnena som diskuterades var de svaga försäljningssiffrorna för amerikanska Disneytidningar. Jämfört med Skandinavien säljer tidningarna i USA nästan skrattretande dåligt – och så har det varit sedan 70-talet, åtminstone. Hur kommer det sig att amerikanska ungar inte köper Disneyserier – och vad kan man göra åt det?

En dam i publiken gissade att många amerikanska ungar väljer superhjältar framför ankor för att verka mer "vuxna". För amerikanska serieläsare är Disney detsamma som serier för småbarn, menade hon.

Koll. Don Rosa framförde teorin att det framför allt är televisionen som har konkurrerat ut Disneytidningarna i USA. Han såg pessimistiskt på Disneyseriernas framtid:

– Det spelar ingen roll hur mycket vi utvecklar marknaden. Ungarna kommer ändå inte att börja läsa Disneyserier, trodde han.

Geoffrey Blum menade att Disney måste förnya sig för att hitta fram till dagens unga serieläsare. Hans recept: håll fast vid charmen och de klassiska figurerna, och komplettera med ingredienser som känns fräscha i dag. Samtidigt frågade han sig själv och övriga i salongen vem som ska göra dessa nya serier. Var hittar man de nya talangerna? Problemet är att den generation som har vuxit upp under 70- och 80-talen, mellan Aristocats och The Little Mermaid, inte har den rätta känslan för Disney, menade han.

"Moonlighting BBC hacks"

Många i salongen undrade hur det kommer sig att Disneytidningarna säljer så ofantligt bra i Skandinavien. Egmonts representant – han som vi inte minns namnet på – lämnade följande förklaringar:
Dansk hyllning från mässkatalogen till Jack Kirby, 75 år.

Dessutom fastslog han – på välkänt Gutenberghusmanér – att hans förlag förfogar över ypperliga tecknare och författare, som är lika populära och bra som Carl Barks. Denna åsikt delades dock inte av Geoffrey Blum, som plockade poäng hos den svenska delegationen när han fastslog att Egmonts manus skrivs av "moonlighting BBC hacks" – extraknäckande brödskrivare från den brittiska televisionen.

Avslutningsvis fick vi svenskar svaret på våra undringar om varför namnen på upphovsmännen försvann ur svenska Kalle Anka & C:o bara efter några nummer. Don Rosa berättade:

– En av Disneys advokater i Europa ville att namnen skulle tas bort. Han var orolig för att upphovsmännen på något underligt vis skulle äga rättigheterna till sina serier om deras namn sattes ut.

Den danska redaktionen bestämde sig för att strunta i advokatens instruktioner, medan Kalle Anka-folket i Sverige lydigt gjorde som de blev tillsagda – trots att det strider mot svensk lag att inte sätta ut upphovsmännens namn.

Sammanfattningsvis var Disneyträffen i San Diego en trivsam och informativ tillställning, som med sin måttligt strukturerade blandning av insiktsfulla och rabiata åsikter – och med sina många underliga deltagare – inte var helt olik ett möte i NAFS(k). Ankismen lever – även på andra sidan Atlanten.


- ANNONS -

Återstående delar av Sveriges finaste Kalle Anka-samling säljs av Bo Engwall, Konvaljevägen 2A, 183 30 TÄBY. Tel. 08-7581848. Porto + postförskottsavgift summa 35:- tillkommer.

Samtliga exemplar kommer ursprungligen från en viss herr Svenanders gömmor. De flesta är Sveriges bästa kända, olästa.

1952   1  M-/M  1800:-    1956   4  M-/M   1000:-          22  M     750:-
       3  M     1800:-           5  M-/M   1800:-          23  M     750:-
       5  M+    1900:-           6  M-      800:-          24  NM    350:-
       6  M-/M  1500:-           9  M/PM   1600:-          25  M-/M  600:-
       8  M     1600:-          12  M-/M   1200:-
       9  M/PM  1600:-                               1959   4  M-    400:-
      11  M     1600:-    1957   4  M-/M    500:-          11  M     500:-
      12  M-/M  1000:-           6  M-      500:-          12  M     500:-
                                 9  M       600:-          17  M     400:-
1953   1  M     2000:-          15  M-/M    600:-          18  M     400:-
       2  M+    1500:-          18  M       750:-          19  M     500:-
       3  M     1200:-          19  M       750:-          20  M     600:-
       4  M+    1500:-          22  M-/M    600:-          22  M     500:-
       5  M-/M  1800:-          25  M-/M    600:-          23  M     600:-
       6  M     1200:-          26  M-/M    600:-          24  M     600:-
       7  M-/M   800:-                                     25  M     600:-
       9  M     2500:-    1958   3  M       600:-          26  M     600:-
      10  M-/M  1200:-           5  M-      600:-          28  M     500:-
                                 8  NM/M    400:-          30  M     500:-
1955   2  M     1600:-           9  M-      400:-          31  M     500:-
       5  M     1200:-          10  M-      400:-          33  M     500:-
      11  M-/M  1000:-          17  M-      600:-          35  M     400:-
      12  M-/M  1000:-          18  M       750:-          37  M     400:-
                                20  M-/M    700:-          38  M     400:-
                                21  M-/M    600:-          39  M-    400:-
----------------------------------------------------------------------------
Donald Duck Four Color 9 från 1942 ("Pirate Gold" – 1:a Carl Barks). Mint. Pris: 50 000:-.

Originalet av Carl Barks till den inledande halvsidan ur ursprungsversionen av Donald Duck 26 från 1952 ("Trick or Treat") vilken ej kom att publiceras förrän närmare 40 år senare i Gladstone Comic Album 23. Halvsidans mått är ca 40 cm × 29 cm.

Pris: 100 000:-. Billigt!


- ANNONS -

GILLAR DU SAMTIDENS SERIER?

Vill du läsa en analys av Don Rosas serier?

Vill du läsa Stefan Diös’ originalöversättning av "Trädgårdens Michelangelo"?

Då ska du beställa Bild & Bubblas stora seriebok – del två! Där återfinner du följande serieskapare och serier:

Peter Bagge"Missfostret"Steve Bell"Om..."
Berke Breathed"Opus"Brian Bolland"Mr Mamoulian"
Chester Brown"Anden kallar"Charles Burns"...och pressade min hand mot hans ansikte..."
Eddie Campbell"Alec"Howard Chaykin"The Pres i Paris"
Daniel Clowes"Art School Confidential"Robert Crumb"Jag minns 60-talet"
Julie Doucet"Dags att städa"Hunt Emerson och Alan Moore"Tredje Mosebok, kapitel 20"
Will Eisner"Escape"Mary Fleener"Parfuime de la Mort"
Drew & Josh Allan Friedman"Marnin Rosenberg i ’Otur i kärlek’"Neil Gaiman och Dave McKean"Signal to Noise"
Rick Geary"Den mirakulösa bilden" och "Utflykter"Bud Grace"Ernie"
Alan Grant, John Wagner och Robin Smith"Bogieman"Los Bros Hernandez"Geten", "Sugar ’n’ Spikes" och "Hey Hopey"
Lynn Johnson"I nöd och lust"Aline Kominsky-Crumb"What Use is a Bunch"
Frank Miller och Dave Gibbons"Give Me Liberty"Pat Mills och Kevin O’Neill"Nemesis"
Alan Moore och Donald Simpson"I Sockholm"Grant Morrison och Paul Grist"St Swithins dag"
Don Rosa"Trädgårdens Michelangelo"Dori Seda"Hor på kontor"
Bill Sienkiewicz(specialtecknad serie)Dave Sim"Cerebus"
Art Spiegelman"Maus"Carol Swain"Dum dum dag"
Garry Trudeau"Doonesbury"John Wagner och Mike McMahon"Judge Dredd"
Bill Watterson"Kalle och Hobbe"

Summa 167 seriesidor och 201 textsidor, 368 sidor totalt. Du beställer boken enklast genom att sätta in 195:- på Seriefrämjandets postgirokonto 17 36 15-6. Om du hämtar boken på Serie-Expo 92 kostar den bara 165:- i förskottsbetalning.